Så himla spännande!

Igår jobbade jag på biblioteket i Haninge kulturhus. Det var roligt. Men jag kunde inte låta bli att tänka på vad som skulle hända med Klaus, huvudpersonen i boken jag börjat läsa på vägen dit: I tomma luften. Sen, efter jobbet, höll jag på att glömma bort att kliva av på rätt pendeltågsstation.  Så himla spännande var det.

Men vad handlar boken om då? Jo, om Klaus förstås. Han och mamma har precis flyttat och Klaus försöker passa in i klassen på bästa sätt. När coolaste killen Sturla står utanför dörren griper Klaus tag i första bästa halmstrå och bjuder in honom – utan att alls vara beredd på konsekvenserna. Bland konsekvenserna ryms detta: Sturla dör i en blodig olycka, Klaus hittar Sturlas dagbok, Klaus blir hotad och plötsligt är han indragen i ett spel där den enda han kan lita på är vackra Live. Eller – kan han det? Och vem är egentligen Caulfield?

Som sagt: helt hysteriskt spännade! Som en liten bonus hade jag hela tiden författarens röst i huvudet. När jag var på Bok- och biblioteksmässan i Göteborg för några veckor sedan, passade jag på att lyssna när Eeg läste högt ur boken. Han läste superbra. Om jag hade en massa pengar skulle jag bjuda in Harald Rosenløw Eeg till Västerhaninge bibliotek och sen skulle alla skolklasser i hela Haninge få komma dit och träffa honom. Värsta coola killen!

Nu blir jag sugen på mer spänning och kommer härnäst att läsa Jagad av Kevin Brooks och Tystnadens hus av Magnus Nordin.

/ka

PS. Om gamla Flaskposten hade funkat nu, skulle jag länka till det jag skrev om Harald Rosenløw Eeg förra bok på svenska – Yatzy. Fast nu får ni nöja er med detta: Å, vad jag gillade den!

3 Responses to “Så himla spännande!”


  1. 1 flaskpostensofia 9, oktober, 2008 kl. 8:46 e m

    Åh den här är jag också sugen på att läsa!

  2. 2 flaskpostenkarin 9, oktober, 2008 kl. 9:27 e m

    Gör det! Så kan vi prata om den sen 🙂


  1. 1 Är din mamma din “riktiga mamma” och är blod tjockare än vatten? « FLASKPOSTEN Trackback vid 10, oktober, 2008 kl. 3:54 e m
Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


