LÄSLÄNGT

Vet ni vad det är? Jo, läslängt betyder att man längtar efter att läsa. – Har du något läslängt? kan man till exempel fråga sin kompis.

Vi låtsas att jag är er kompis nu (och det är jag kanske redan!), så jag svarar :

– JA! Jag har massor av läslängt! Egentligen vill jag bara ligga i soffan och läsa, läsa, läsa. Några exempel på mina största läslängt just nu:

  • Locke Lamoras lögner av Scott Lynch (och fortsättningen som heter Rött hav under röd himmel)
  • Stravaganzaböckerna av Mary Hoffman
  • Ängeln av Bali Rai
  • Vem är borta? av Stina Wirsén
  • Den osynliga av Lise Indahl
  • Vem var Hettie Daynes? av Robert Swindells
  • Roller och ridåer av Solveig Olsson-Hultgren
  • Vem är söt? av Stina Wirsén
  • Jätten Julina och människobarnen av Julia Donaldson
  • Nick & Norahs oändliga låtlista av David Levithan och Rachel Cohn

Listan kan göras längre, men nu lägger jag av för denhär gången…

Vad har ni för läslängt?

undrar ka

16 Responses to “LÄSLÄNGT”


  1. 1 flaskpostenkarin 8, oktober, 2008 kl. 3:57 e m

    Glömde ju viktigaste längten: Avig av Harald Rosenlöw Eeg och Det här är allt! Cordelia Kenns kuddbok av Aidan Chambers…

  2. 2 Emelie 9, oktober, 2008 kl. 3:40 e m

    Jag vill hinna läsa klart Skuggporten och sen vill jag ha Hungerspelen! Can´t wait! Kul att ni har dykt upp igen – saknade er stunden ni var borta!

  3. 3 flaskpostenkarin 9, oktober, 2008 kl. 3:59 e m

    Å, välkommen! Jag är också nyfiken på dedär böckerna. Samt ungefär hundra miljoner andra. Ska vi gå i gemensamt bokide och bara läääääsa? Ja!

  4. 4 Ika 9, oktober, 2008 kl. 10:46 e m

    Det här är allt, som jag är tvungen att lägga åt sidan till förmån för Annika Luthers senaste ungdomsbok, eftersom jag ska ha en recension av den senare skriven inom en vecka. Och förvisso brukar Annika Luther verkligen kunna sina saker, och förvisso verkade redan de första fem sidorna lovande – men jag längtar efter Cordelias funderingar. (Du ser, jag köper verkligen det här med att det är hon som skriver, och inte Chambers.)

    Annars längtar jag kanske mest efter mera lästid, men den kommer, den kommer när jag inte har så mycket jobb – dvs om en dryg vecka när mitt främsta jobb kommer att vara att läsa och skriva igen.

  5. 5 flaskpostenkarin 10, oktober, 2008 kl. 5:47 f m

    Oooo, jag har också Det här är allt på listan. Verkligen!

    Och så måste jag säga att jag verkligen avundas ditt främsta jobb. Tänk att mest läsa och skriva!

  6. 6 Ika 11, oktober, 2008 kl. 4:25 e m

    Nja, till saken hör ju att jag gärna skulle se att läs- och skrivjobben faktiskt var sådana att man kunde leva på dem…

  7. 7 flaskpostenkarin 11, oktober, 2008 kl. 6:10 e m

    Hehe, samma här…

    Har kommit en bra bit in i kuddboken nu, förresten. Eller: bra och bra – det beror ju på hur mans ser på saken. Det är till exempel väldigt långt kvar till mitten – men jag har å andra sidan läst fler sidor än genomsnittet i en ungdomsroman. Utan att avslöja för mycket: jag gillar verkligen den delen jag läser nu, med två parallella texter. Aidan Chambers har gjort så förut, men aldrig såhär långt.

  8. 8 flaskpostenkarin 11, oktober, 2008 kl. 6:11 e m

    Ps, har aldrig läst Luther – borde jag det?

  9. 9 Ika 11, oktober, 2008 kl. 11:46 e m

    Ja, det tycker jag. Hon är helt klart den ohotade regenten när det gäller finlandssvensk ungdomslitteratur. (Iofs tycker jag att Lars Sunds debutroman Natten är ännu ung, som av vissa klassas som ungdomslitteratur, är helt fantastisk. Men den är kanske inte så språkligt tillgänglig för sverigesvenskar. Grym är den i alla fall, mycket för hans språkbehandling.)

  10. 10 flaskpostenkarin 12, oktober, 2008 kl. 8:06 f m

    Spännande! Då ska jag kolla på Ivoria i morgon! Jag har länge kikat på både den och Gårdshuset, men det har aldrig blivit så att jag prioriterat just de böckerna. Eller rekommenderar du att jag börjar med något annat?

  11. 11 Ika 12, oktober, 2008 kl. 11:45 e m

    Jag har faktiskt inte läst Gårdshuset, utan ramlade in i hennes författarskap när jag hade Skogen som Gud glömde som kurslitteratur på en kurs i finlandssvensk barnlitteratur. Jag tycker egentligen att allt jag har läst av henne har varit bra, så jag tror att du är i trygga händer med vad som helst. 🙂 Läste nyss ut Brev till världens ände, och gillar att hon hr förnyat sig vad gäller intrigen – som vanligt. Dessutom gör hon en liten blinkning till Ivoria, sånt gillar jag.

  12. 12 lena kjersen edman 13, oktober, 2008 kl. 11:27 f m

    Apropå finlandssvenska ungdomsböcker – så har jag just läst en mycket bra sådan,
    ”Emma Glöria och de3n röda längtansboken” av Henrika Andersson.
    Litet liknar den Ursula le Guins u-roman ”Att spela människa”. I båda dessa böcker får vi läsa om längtansfull ömhet och vi får möta en tonåring som vill förverkliga sin dröm at bli musiker.
    I sin Längtansbok skriver 15-åriga Emma om Sandor, om musiken, om den franskfinska skolan, om pianolärarens närmanden, om vidriga kompisar, om psykologen. om de viktiga orden, om svarta hål, om allt som inte kan sägas högt.

  13. 13 flaskpostenkarin 13, oktober, 2008 kl. 12:52 e m

    Ika: Men då börjar jag ju helt klart med Ivoria!

    Lena: Tack för påminnelsen! Just denhär Emmagloria-boken har jag spanat på rätt länge. Får dock vänta tills den anlöper hamn, dvs biblioteket. Längtansboken blir en till läslängtbok alltså…

  14. 14 Ika 13, oktober, 2008 kl. 7:54 e m

    Lena: Och jag som nyligen läste Emma Gloria och den röda längtansboken och inte alls blev överförtjust… Jag tyckte att hon klämde in för mycket i boken, och att dne inte alls var lika fin som föregångaren Emma Gloria och och de levande varslarna.

    Nu undrar jag om jag ska rekommendera Flaskpostenkarin att läsa den första boken om Emma Gloria innan hon tar itu med Längtansboken… å ena sidan kan det hända att längtansboken lyser klarare i ensamt majestät, å andra sidan är Emma Gloria och de levande varslarna verkligen bra, och den ger en del bakgrund som inte skadar när man läser nästa bok. (Så: Läs den. Också.)

  15. 15 flaskpostenkarin 14, oktober, 2008 kl. 12:55 e m

    Och ingen av dessa böcker om Emma Gloria finns på ”mitt” bibliotek!


  1. 1 Är din mamma din “riktiga mamma” och är blod tjockare än vatten? « FLASKPOSTEN Trackback vid 10, oktober, 2008 kl. 4:00 e m
Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


