Är din mamma din ”riktiga mamma” och är blod tjockare än vatten?

På nya Flaskposten har jag skrivit en del om spänning i ungdomsböcker, och här kommer mera. Fast nu handlar det om en helt annan sorts spänning, nämligen spänningen mellan en mamma och en dotter. Och så spänningen mellan dottern och den hon blir kär i. Ännu fler spänningar förekommer – men de tänker jag inte berätta om nu. Eller ska jag det? Njaee… Läs Roller och ridåer i stället!

Det är mitt i sommaren. En flicka kommer fram till ett torp med en liten trädgård där en äldre kvinna står och målar. Flickan är fylld av motstridiga känslor, hennes kropp är alldeles stirrig och varm men hon försöker vara sval och behärskad, som en vacker filmstjärna. Flickan heter Judith och kvinnan Elin Andersson. Vi som läst de andra delarna i Solveig Olsson-Hultgrens superunderbara serie vet redan vem Elin är, men det gör inte Judith. Det enda Judith känner till är att Elin ska föreställa hennes biologiska mamma. Och nu, när adoptivföräldrarna har dött, vill hon ha pengar från mamman som en gång lämnade bort henne.

Det enda jag blir irriterad på i denhär boken är att det står ”sextonåringen” flera gånger, i stället för ”Judith” eller ”hon”. Jag menar – HEY – jag har fattat det nu! Judith är sexton år! Annars tycker jag lika mycket om den som jag gillade de tidigare delarna:

På ett sätt känns det helt naturligt att läsa vidare i en annan läslängtbok nu, Det här är allt! Cordelia Kenns kuddbok. Men jag säger inte hur den hänger ihop med Roller och ridåer – för i så fall skulle jag avslöja alltför mycket om bägge böckerna. Och det vill jag ju inte göra.

/flaksposten-ka

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


