Hur ska det gå i sjuan?

Men.. hur ska det gå för Klara, Anton, Auriel, Kemal och alla de andra från Kompisboken,  Bästisboken, Svikarboken och Kärleksboken?

Jag har precis läst klart fjärde delen: Kärleksboken och huu vilka intriger det kan bli mellan ett gäng tjejer!

I fokus står Auriel, Caro, Cissi, Meuish och Amelie. Det är härligt sommarlov och klassen har slutat sexan. Efter lover hägrar sjuan och nya klasser med nya klasskamrater.

Ska tjejerna fortsätta hänga ihop – trots att de egentligen är trötta på varandra och på hur de behandlar varandra? Hemska är vad de är, särskilt Auriel fortsätter med sina härskartekniker som alla som läst de tre första böckerna känner igen.

Alla har dock två sidor, även Auriel. Lin Hallberg är briljant när hon beskriver stämningen i tjejgänget. Inte bara Auriel får komma till tals utan berättarrösten varvar mellan de fem ”kompisarna”.

Vissa saker känner jag själv igen från när jag var i samma ålder. Men tack och lov inte särskilt mycket.

Har du läst Kärleksboken? Känner du igen dig i tjejgänget?

Om du inte läst boken – gör det! Så bra!! Och hallååå! Nu vill jag veta vad som händer med Klara, Auriel, Anton och alla de andra när de börjar sjuan!!

/Sofia

6 Responses to “Hur ska det gå i sjuan?”


  1. 1 Ida 14, oktober, 2008 kl. 5:05 e m

    Hela den här serien är jättebra, och jag, som gick i en klass där vår ”fröken” fick avsätta otaliga bildtimmar till att försöka lösa tjejproblem med oss i grupprummet medan killarna ritade i klassrummet, känner igen mig i mycket. Tänk om de här böckerna funnits då.

  2. 2 sofia 14, oktober, 2008 kl. 7:07 e m

    Oj! det låter inget vidare. Då hade de här böckerna varit bra att läsa av alla i din klass.

    i min klass var det inte alls på samma sätt även om det såklart fanns problem och hierarkier osv.

    Jag hoppas att de här böckerna läses av många både barn och vuxna. för de passar även vuxna!

  3. 3 Ida 15, oktober, 2008 kl. 11:57 f m

    Ja visst. Högläsning, högläsning, högläsning, säger jag.

  4. 4 flaskpostensofia 15, oktober, 2008 kl. 3:45 e m

    absolut!! åh nästa gång jag ska tipsa om högläsningsböcker ska jag säga de här! perfekta att diskutera kring i en klass också.

  5. 5 Johanna 2, november, 2008 kl. 9:09 e m

    Nu har jag också läst Kärleksboken och jag håller med dig Sofia, den är jättebra, precis som de tidigare böckerna om klassen!!! Jag gillar att man får följa flera olika personer parallellt och se hur det känns även för de som gör allra taskigast saker och kanske förstå lite varför det blir så himla fel ibland. Jag har sträckläst alla fyra böckerna och nu vill jag också veta hur det blir i sjuan!

  6. 6 sofia 2, november, 2008 kl. 11:05 e m

    Kul att du också gillar böckerna! det är just det där parallella som jag gillar jättemycket också!!

    vi får kanske ta och mejla Lin och böna och be om en fortsättning.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


