This is all = Det här är allt

Jag har lite ont i axeln här. Det beror på att jag har burit med mig Det här är allt. Cordelia Kenns kuddbok av Aidan Chambers, fram och tillbaka vart jag än har gått, sedan i torsdags. Det är en rätt tjock bok. 848 sidor, närmare bestämt. Och så idag läste jag ut den, när jag åt lunch.

Har ni läst något av Aidan Chambers förut? Ni som följde gamla Flaskposten kanske minns att jag läste om fem av hans andra böcker (i det han själv kallar för danssviten) under sommaren och början av september*. Killarna i Aidan Chambers böcker gjorde mig glad.

Och nu har en tjej i hans senaste bok gjort mig glad: Cordelia. Cordelia är nitton år när hon börjar sammanställa det som är tänkt att bli en present till hennes egen dotter. Jo, Cordelia är nämligen gravid och vet att hon bär på en flicka. Och för denhär flickan vill hon berätta allt om sitt eget liv som tonåring (16-20-åring, för att vara exakt).

Det är är allt är verkligen en passande titel. Cordelia (och, gissar jag, Aidan Chambers) gillar att skriva, är besatt av att skriva, kan inte leva utan att skriva. Och i kuddboken skriver hon ingenting annat än ALLT. Allt om underbara, första kärleken Will (det är så vackert att jag blir alldeles knottrig), allt om  – en hel del annat som jag inte tänker berätta om nu.

Det finns en hel del saker jag inte gillar med boken. Och annat jag tycker väldigt mycket om. Har du hunnit läsa Det här är allt? Jag vet en massa människor som jag tror skulle gilla den.

/ka

* Första gången jag läste Aidan Chambers var jag 14 år. Och så fortsatte jag med ungefär en bok/år tills jag blev 19. Alla de böckerna hade killar som huvudpersoner, och jag gillade tanken på att det fanns killar som faktiskt tänkte och inte bara spottade snus på väggarna i skoans trappa.

2 Responses to “This is all = Det här är allt”


  1. 1 Ika 14, oktober, 2008 kl. 8:30 e m

    Du är ju helt otrolig! Jag har fortfarande bara läst en fjärdedel, men så har jag ju tagit pauser för brådskande recensionsexemplar också. Ja, och så bär jag inte runt på boken överallt heller, för hur gärna jag än skulle vilja låter det sig inte riktigt göras med tanke på storleken. Ser dock fram emot att jag ska jobba bara fem timmar imorgon, och då kanske jag har ork att läsa när jag kommer hem, och inte bara känner mig grusig i ögonen och tung i huvudet efter en dag i det fönsterlösa biblioteket… Jag kommer starkt bakom! 😉

  2. 2 flaskpostenkarin 14, oktober, 2008 kl. 10:10 e m

    Ja det är ju det som är skillnaden: du har tagit pauser, det har inte jag. Och sen har jag gjort det jag inte fick göra för mamma och pappa när jag var liten – läst mitt i nätterna…

    Det ska bli så himla roligt att se vad du har att säga efter att du läst klart! Jag håller på att filar lite på en lite längre text om kuddboken, men den kommer jag inte att publicera här.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


