Flaskposten intervjuar: MÅRTEN MELIN

I onsdags hade Flaskposten den stora äran att träffa Mårten Melin. Mårten Melin 14 oktober 2008Han hälsade på i Stockholm för att berätta om sina böcker. Vi har skrivit om några av dem på gamla Flaskposten. Om ni vill kan vi försöka klistra in de gamla inläggen här. Vill ni det? Vi har bland annat skrivit om Svarta kängor med gul söm och Jävla Lucia.

Det var kul att lyssna på Mårten igår: han läste högt ur två böcker som inte ens har kommit ut än. Dessutom sa han att han har underbara läsare. Det ni!

Såhär svarade Mårten på våra frågor:

1. Varför skriver du? – Jag vill bli rik och känd! Skämt åsido: det är ganska skoj. Jag tycker om att skriva.

2. Har du någon favoritkaraktär bland dina böcker? – Bra fråga. (Mårten tänker länge). Lucia, hon är ju ball.

3. Har du någon ny bok på gång? – Ja, jag håller på med en ny bok. Men det är ju inte jag som bestämmer om det verkligen blir en bok eller inte. Det är upp till förlaget. Jag har skrivit många böcker som inte har blivit utgivna eller som har valsat runt hos förlagen innan de har blivit antagna. Varm tass i mörkret är en sån bok.

4. Vad är roligast respektive tråkigast med ditt jobb? – Jag är ju ute i skolor och pratar. Det är roligt. Och så är det kul att känna att man är på väg: när jag har skrivit några A4-sidor, skrivit ut dem och håller dem i handen. Det tråkigaste är att det är dåligt betalt. Det finns bara 10 personer i Sverige som kan leva på att skriva böcker. Resten måste jobba med andra saker också.

5. Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför? – Hmmm. Jag skulle inte vilja vara osynlig eller kunna läsa tankar. Det verkar rätt läskigt. Nu vet jag: jag skulle vilja vara jättejättestark! Då skulle man kunna lyfta jättemånga saker.

6. Vilken är din favorit-…?

rätt? – Panerad ost. Det är en tjeckisk maträtt. Jättegott!

bok?Mästaren och Margarita och Sent i November

djur? – Ingen aning. Jag tycker om alla djur.

ställe? – Folkets Park i Malmö!

färg? – Orange. (Mårten har på sig en orange tröja)

webbsida?www.favorito.se

7 Responses to “Flaskposten intervjuar: MÅRTEN MELIN”


  1. 1 sofia 17, oktober, 2008 kl. 9:51 f m

    ja alla Flaskpostare utom en som ugglade i Vällingby fick träffa Mårten.

    Fin intervju och åååh vad jag också hade velat höra Mårten läsa ur sina kommande böcker. Mårten är ju en av mina favvo-författare. Hoppas han kommer till Stockholm igen snart.

    hälsar en avundsjuk

  2. 2 Hanna 17, oktober, 2008 kl. 3:24 e m

    Åååh säger också jag – hade också velat höra! Får hålla tillgodo med den grymma intervjun!

  3. 3 lena kjersen edman 20, oktober, 2008 kl. 10:11 f m

    Hej!
    Tycker du att Mårten melin ska få Augustpriset 2008?
    Eller någon annan?
    På bokhora har jag ställt frågan. Jag är nyfiken på vilken svensk bok du tycker är bäst i år!
    Lena K E

  4. 4 Titti 20, oktober, 2008 kl. 5:19 e m

    Yes! Snälla, kopiera in från gamla Flaskpostsajten! 🙂

  5. 5 flaskpostenJohanna 21, oktober, 2008 kl. 3:28 e m

    Hej Lena! Det är himla svårt att svara på vilken svensk bok som är bäst i år. Men bland de barn- och ungdomsböcker som är nominerade till Augustpriset i år skulle jag i alla fall välja Jakob Wegelius Legenden om Sally Jones och det gör jag utan att ha läst den och utan att ha läst alla de andra. Jag bara tycker att den verkar vara något alldeles alldeles extra!

    Och Hej Titti! Då ska vi absolut försöka klistra in lite saker från gamla Flaskposten hit när vi hinner.

  6. 6 flaskpostensofia 21, oktober, 2008 kl. 5:35 e m

    ja Hej Lena! det är en klurig fråga vem som borde få pris. Själv måste jag fundera lite. Men precis som Johanna tycker jag rent spontant att Legenden om Sally Jones verkar vara en värdig vinnare. Har bara bläddrat i den och läst lite sporadiskt men den verkar fin!

    Nu har jag inte läst Mårtens nya Ett värmeljus i din skalle men om den boken är lika bra som Varm tass i mörkret tycker jag absolut han är värd att i alla fall bli nominerad. Amor anfaller tyckte jag också mycket om.

    måste fundera vidare!

  7. 7 flaskpostenkarin 22, oktober, 2008 kl. 10:37 f m

    Jag har läst HURRA HURRA Legenden om Dally Jones och gillar den massor!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


