Augustpriset…

De nominerade till Augustpriset är klara (som säkert ingen har missat).

Årets svenska barn- och ungdomsbok har nominerats:

– I skogen av Eva Lindström

– Ett litet hål i mörkret av Ingrid Olsson

– Den femte systern av Mårten Sandén

– Massor av dinosaurier av Sarah Sheppard

– När det kommer en älskare av Mats Wahl

– Legenden om Sally Jones av Jakob Wegelius

Vad tycker ni? I en kommentar nedan fick vi frågan om det är någon annan bok som borde varit nominerad. Och vilka favoriter som vi har bland årets svenska böcker. En svår fråga! Jag måste i alla fall fundera lite till innan jag ger ett definitivt svar. Hur skulle du svara?

/Sofia

9 Responses to “Augustpriset…”


  1. 1 anna 21, oktober, 2008 kl. 10:28 e m

    jag hejar på jakob och sally jones!

  2. 2 flaskpostensofia 22, oktober, 2008 kl. 8:52 f m

    och jag kom på nu att jag tycker Matildas katter av Jan Lööf hade varit värd att i alla fall få en nominering!

  3. 3 flaskpostenJohanna 22, oktober, 2008 kl. 5:16 e m

    Ja Matildas katter! Och då måste jag ju bara få säga ASTONS PRESENTER också. Sen såg jag att du läste Kanel och Kanin letar efter sommaren och den är jag jätteförtjust i. Men nu känns det som att jag har fastnat i bilderboksvärlden, kommer bara på favoriter bland dessa just nu.

  4. 4 flaskpostenkarin 22, oktober, 2008 kl. 6:08 e m

    Jag har inte läst De kallade mig Ise än, men har höga förhoppningar. Vad tror ni om dem – skulle den platsa i ungdomsbokkvoten?

  5. 5 lena kjersen edman 8, november, 2008 kl. 9:25 e m

    Hej! Nu har jag läst alla Augustprisnominerade barnböcker och ungdomsböcker. Bra allihopa på olika sätt, men hade jag suttit i juryn så hade jag talat mig varm för
    3 andra böcker.

    Jan Lööf Matildas katter (den bilderbok som många här på Flaskposten också gillar)

    samt dessa två helt geniala mellanåldersböckerna (passar också för ungdomar och för modiga vúxna)

    Lise Indahl: Den osynliga
    Peter Pohl: Anton, jag gillar dig!

    Alla dessa tre böcker är originella och gör läsaren förvånad. Vam skulle kunna tro att …..

    Peter Pohls bok har jag precis läst ut (i ett enda svep) och jag är alldeles lycklig av den samtidigt som hjärtat gråter.

    De svenska barn/ungdomsböcker under 1900-talet som anses viktigast är
    1) Astrid Lindgren; Pippi Långstrump
    2) Peter Pohl: Janne min vän

    2000-talets ”Anton, jag gillar dig” är en mer lättläst variant av Janne-boken. Men lika mystisk, gripande, kärleksfull och alldeles alldeles underbar
    hälsar
    Lena Kjersén Edman

  6. 6 sofia 9, november, 2008 kl. 2:40 e m

    Lena: roligt att även du anser Matildas katter vara värd en nominering!

    själv står jag i kö på Den osynliga och längtar. Särskilt efter att jag läste någonstans (DN?) att den ska vara lite Maria Gripesk. Stämmer det?

  7. 7 flaskpostenkarin 9, november, 2008 kl. 5:04 e m

    No way! Jag tycker att detdär med Maria Gripe-hänvisningen var helt fel!

  8. 8 lena kjersen edman 9, november, 2008 kl. 7:49 e m

    Lise Indahls eventuella Maria Gripe-inspiration

    (då tänker jag inte på den Maria Gripe som skrev Hugo-,Josefin- och Elvis-böckerna utan på författaren till t ex
    Agnes Cecilia – en sällsam historia

    att inledningen till ”Den osynliga” känns som en ”sällsam” historia.(magisk realism)
    Men sedan blir det en annan slags berättelse… Något helt annat …
    Något helt annat, något oväntat….
    bjuds ju läsaren också i
    två andra mästerverk från 2008:
    Matildas katter
    och
    Anton – jag gillar dig!

    Lena K E

  9. 9 flaskpostenkarin 10, november, 2008 kl. 12:29 e m

    Å, Lena, jag håller till viss del med. Men jag blev så besviken när – ja, du vet ju när. Och det tycker jag inte att vi ska avslöja för alla barn och unga som läser här! Många tycker säkert att det är bra, precis som du tycker, men jag kände att jag hellre hade läst en bok som var helt – ja, du förstår…


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


