Ett mystiskt och magiskt och många gånger förfärligt läskigt äventyr

Ooohhooohhh, idag är det strålande vacker sol från en knallblå himmel. Det var det inte igår – då kändes det som och jag befann mig mitt i Darkside. Eller kanske hade jag trätt genom Skuggporten och hamnat i Nattlandet? Det hände i alla fall Anna – i boken som jag läser just nu. Anna bor med sin pappa i – håll i er nu – ett växthus på baksidan av ett stort och vackert hus. De kan inte bo i huset (ett riktigt kråkslott) eftersom det är för farligt. Annas mamma då? Jo, hon försvann när Anna bara var sju år gammal. Inga brev, inga födelsedagspresenter, ingenting har Anna fått från mamman. Så nu, när Anna nästan är 14 år, har hon beslutat sig för att hitta mamma. Hon känner på sig att huset, detdär farliga, har något med försvinnandet att göra och hon trotsar alla varningar – går in och hittar en märkligt utsmyckad luckaSkuggporten av Lene Kaaberbøl är en vansinnigt spännande bok. Läs den! Den påminner om både Harry Potter-, Narnia-böckerna och Bläckhjärta (samt en hel hoper andra fantasyböcker, men de får ni söka reda på själva…).

Som grädde på moset har jag i min hand äntligen, äntligen fått hit min* superefterlängtade Bläckdöd. Det kanske är så att jag måste låta bli att läsa de vuxenböcker jag har lovat några vänner att läsa bara för att Bläckdöd till sist har kommit hit. Jag tror nog det. Förlåt mig, kompisar! Från och med ikväll är det jag och Meggie!

/ka

* alltså: det är biblioteket som äger boken, men det är jag som har längtat efter den.

6 Responses to “Ett mystiskt och magiskt och många gånger förfärligt läskigt äventyr”


  1. 1 maria 22, oktober, 2008 kl. 12:43 e m

    Skuggporten är verkligen så himla bra. Jag måste nog läsa om den igen. Dessutom läser jag också Bläckdöd just nu, men jag kommer inte riktigt in i den. Lite trist, jag har längtat så länge…

  2. 2 flaskpostenkarin 22, oktober, 2008 kl. 1:28 e m

    Usch, hoppas inte att Bläckdöd gör mig besviken!!! AH! Kommer du att våga se filmen som är gjord med grund i Bläckhjäta förresten? Jag tror inte att jag gör det…

  3. 3 Ika 26, oktober, 2008 kl. 9:59 e m

    Oj, jag som inte ens vistse att hon hade en ny serie på gång! Tur att mitt bibliotek är välutrustat när jag inte har fått något recensionsexemplar, för det här låter ju lovande. Hur är Skuggporten i jämförelse med serierna om Skämmerskans dotter och Katriona Trivallia? Jag rankar ju Skämmar-serien högst av de här båda…

  4. 4 flaskpostenkarin 27, oktober, 2008 kl. 7:43 f m

    Å! Skämmarserien är fortfarande bäst tycker jag! Men Skuggporten är ju en helt annan form av fantasy – Anna och Aian kliver ju in i Nattlandet från vår, helt vanliga, värld. Och det gillar jag – precis som i Narnia, Bläckserien och Harry Potter (och många, många fler) är det fullt möjligt att det i vår tråkiga/hemska/vardagliga/förfärliga verklighet finns portar/garderober/perronger osv. som leder till en parallell värld.

  5. 5 messimessi 5, juli, 2013 kl. 8:01 e m

    Du vet möjligtvis inte om dom gjorde en film? (skuggporten)

  6. 6 Sofia 8, juli, 2013 kl. 1:41 e m

    jag har inte hört att Skuggporten blivit film. Söker på nätet men hittar inget. Tyvärr. Skulle nog bli en spännande sådan.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


