Nedräkningen har börjat: 19 dagar kvar!

Den 24 november får vi veta vilka böcker som vinner Augustpriset! om jag hade 795 kronor liggande skulle jag försöka köpa en biljett till Augustgalan. Det skulle vara väldigt roligt att komma dit. Men nu får jag läsa mig till hur det går i stället.

Jag tänker läsa alla augustnominerade barn- och ungdomsböcker. Eftersom jag är sjuk och hemma just nu hann jag läsa en bok igår (mellan tupplurarna) och hoppas hinna med en annan idag. Igår läste jag När det kommer en älskare av Mats Wahl.

När det kommer en älskare

När det kommer en älskare

Tom och hans familj kommer inflyttandes från Sundsvall till ett gammalt hus i stockholmstrakten. Storebrorsan är hemsk (jag blir verkligen arg på honom när jag läser boken) medan syrran är lite mer normal. Mamman är väl helt ok, men hon har inte riktigt kläm på dethär med män. Alla barn har varsin pappa och hon träffar väldigt ofta nya. Som nu, när de är nyinflyttade. Pang! så börjar hon dejta en polis vid namn Dick.

Tom tar hand om trädgården och lär känna grannen, en äldre man som kommer från Tyskland. Och så börjar skolan. Det har blivit höst helt enkelt. Fy, jag vill inte börja i Toms klass. Han går i åttan och den enda som verkar något så när vettig är Nadja. Eller är hon det – vettig?

Det bästa med denhär boken är att den är inte lägger allt tillrätta. Boken tar slut mitt i, just när allt fortfarande händer, i stället för att allt ska lösa sig eller få ett finfint slut. När det kommer en älskare påminner rätt mycket om en av mina favoritförfattares böcker. Jag tänker inte säga vilken författare det är, men kan säga att han hette (ja, han är död) samma sak som en i boken. Och att ormen på framsidan av Mats Wahls bok säkert har rätt mycket att göra med ormen ien av mina favoritböcker.

/Ka

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


