Buffy möter Lisbeth Salander möter Terry Pratchett möter Percy Jackson

Hej alla som älskar fantasy, deckare och action!

Har ni läst något av Terry Pratchett någon gång? Eller kanske sett Buffy the Vampire Slayer (Buffy och Vampyrerna) på TV? Någon vuxen i er närhet har säkert förlorat sig i Stieg Larssons Milleniumtrilogi… (det har inte jag, men jag har hört folk jämföra Lisbeth med Jannike) och jag känner till många barn och unga som vill att det ska komma en femte del i serien om halvguden Percy. Boken jag läste igår är liksom en mix av alla dedär grejerna. Så här har ni något att bita i:

Den femte systern
Den femte systern

Den femte systern

av Mårten Sandén går snabbt att läsa. Det är ett bra betyg, jag blev helt och hållet uppslukad (fast ibland somnade jag. Det berodde dock inte på att boken var tråkig) av historien. Jannike är praktikant på ett hembygdsmuseum och hjälper den gravida intendenten Elisabeth med lite av varje. En morgon attackeras de av en tomteliknande figur med sylvass yxa. Jannike handlar instinktivt och lyckas sparka in varelsen i frysrummet. Poliserna tror inte sina ögon och snart är Jannike, Elisabeth och den fortfarande nedfrusna varelsen på väg till Stockholm. Där får de möta medlemmar ur Byrån – och om dethär ska fortsätta att vara intressant för den som vill läsa boken, får jag nog sluta berätta om innehållet nu. Läs själv i stället, superspännande! Fast jag kan förresten inte riktigt låta bli att skriva dethär: flera hundra år gamla släktingar, övernaturliga fenomen och varelser – kan det bli bättre? Det är riktigt spöklikt… och mitt i allt finns en riktig actionhjälte – Jannike!

Den femte systern är nominerad till Augustpriset för årets bästa barn- och ungdomsbok. Jag har nu läst 4 av de nominerade och ser fram emot att få lägga vantarna på Massor av dinosaurier och Ett litet hål i mörkret.

/Ka

8 Responses to “Buffy möter Lisbeth Salander möter Terry Pratchett möter Percy Jackson”


  1. 1 FlaskpostenJohanna 6, november, 2008 kl. 4:42 e m

    Karin, jag tycker att det är så spännande att du läser alla Augustprisnominerade barn- och ungdomsböcker och sen få höra vilken av böckerna du tycker borde vinna!!!

  2. 2 flaskpostenkarin 6, november, 2008 kl. 5:35 e m

    Hihi, än så länge är jag lite smått kritisk ändå. Tycker inte att någon av de jag läst hittills är värd äran och kardemummasumman pengar…

  3. 3 Ika 6, november, 2008 kl. 8:00 e m

    Vilket fascinerande sammanträffande att läsa det här just som man lånat Den femte systern. 🙂 (Ringde efter den från bibliotek A medan jag själv jobbade på bibliotek B, men bad dem skicka den till bibliotek C eftersom jag jobbar där idag. Det bästa med biblioteksjobb måste vara att man kan hämta ut böckerna man vill åt när man ändå råkar vara på jobbet.)

    Jag har ett recensionsex av Ett litet hål i mörkret som har legat till sig i skamliga två månader. Till mitt försvar säger jag att jag under den tiden har hunnit plöja sex andra recensionsex. Undrar vem av oss som blir först med att läsa den? 🙂

  4. 4 flaskpostenkarin 6, november, 2008 kl. 8:13 e m

    Än så länge har du försprång, Ika! Jag står fortfarande i kö på ett av bibliotek 1, 2, 3 och 4:s exemplar… Å, det ska bli jätteroligt att läsa vad du har att säga om systern. Jag tänker en del grejer som jag inte skriver här – det skulle vara tråkigt att avslöja för mycket. Ska vi bli brevvänner? (eller ska jag kanske skriva på vuxenbloggen igen, fast bara för inbjudna läsare?)

  5. 5 sofia 7, november, 2008 kl. 10:46 f m

    nämen då kanske den här boken ändå är något för mig???? jag har varit lite tveksam.

  6. 6 flaskpostenkarin 7, november, 2008 kl. 12:09 e m

    Kom igen, läs den så kan vi prata om den sen! Jag tror absolut att du kan gilla den litegrann.

  7. 7 Ika 11, november, 2008 kl. 9:14 e m

    Så mycket för det försprånget, fick ett ryck igår kväll och började läsa Shakespeare istället – tror det var en reaktion på att det varit så väldigt mycket ungdomslitteratur på sistone.
    Jag saknar ditt vuxenbloggande, gillade att kunna läsa om ditt läsande ur två synvinklar!

  8. 8 flaskpostenkarin 12, november, 2008 kl. 1:46 e m

    TACK IKA, det värmer en novembertrosslig typ 🙂


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


