Tre tidsresor och tre stora skatter

Om du är som jag och blir superarg för några korrekturmissar (dvs stavfel eller ofärdiga meningar) ska du kanske inte läsa denhär boken. Men lugn, lugn! Det är inte alls särskilt många fel och om du gör som jag och tänker: ”ok, då, jag läser vidare ändå” – då har du en spännande historia framför dig.

Kabinettets hemlighet

Kabinettets hemlighet

Kabinettets hemlighet av Martin Widmark (ja, det är LasseMaja-gubben, läs en gammal och bra intervju här!) är ett läsäventyr som heter duga. För såhär då: Det är sent 1700-tal i Linköping. Io, femton år, jobbar som lärling på ett tryckeri när han får ett uppdrag av den döende domprosten Samuel Älf. På nätterna ska Io sitta ensam högst uppe i domkyrkotornet för att rita av alla de föremål som finns gömda inne i ett vackert kabinett.

Ett kuriosakabinett

Ett kuriosakabinett

När Io tar upp en gammal oljelampa blixtrar det till och hela världen omkring honom försvinner. Nästa gång Io ser sig om kring är han långt, långt borta. Samtidigt känns allt så bekant…

Det är magiskt och svindlande – men jag blir lite arg på en del saker också, inte bara på korrekturfelen. Fast det jag blir arg på har en hel del med handlingen att göra och jag vill ju inte avslöja innehållet.

Jag tänker lite, lite på Tordyveln flyger i skymningen när jag läser Kabinettets hemlighet. Jag kommer att läsa Tordyveln igen snart (har läst den 7 gånger hittills), eftersom vi kommer att prata om den i bibliotekets läsecirkel nästa fredag. Då blir det flaskpost!!

/ka

PS. Passa på att läsa denhär boken innan dina lärare gör det! Du kommer att fatta mycket mer än vad det är tänkt att du ska göra under en hel del lektioner i alla möjliga ämnen framöver… DS.

4 Responses to “Tre tidsresor och tre stora skatter”


  1. 1 Flaskposten-Johanna 7, november, 2008 kl. 5:31 e m

    Det där sista i ps:et lät ju riktigt intressant, det gjorde iallafall mig mer nyfiken än när jag tittat på boken i hyllan!

  2. 2 flaskpostenkarin 7, november, 2008 kl. 6:53 e m

    Skönt!

  3. 3 Flaskposten-Johanna 8, november, 2008 kl. 11:33 f m

    Mja, hur skönt det är vet jag ju inte egentligen 🙂 bokhögarna bara växer och jag är i muminläsartagen till barnboksveckan här nästa vecka som blir en Muminvecka, så det dröjer ju innan jag kan hugga in… både kul och frustrerande!

  4. 4 flaskpostenkarin 11, november, 2008 kl. 10:30 f m

    Men hörru, nu tycker jag att vi bestämmer datum för läsning. Kanske nu på söndag kväll? Då blir det te och bara läsmys för flaskpostarna. Så var det bestämt. Så det så!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


