BARNBOKSVECKA = Mumintider i Vaxholm

Den här veckan är det ju barnboksvecka!

muminsI Vaxholm har vi fått besök av MUMIN på biblioteket. Alla figurerna sitter just nu och tittar ut genom vårat skyltfönster (ska försöka återkomma med en bild innan veckan är slut).

mumintrolletInne på biblioteket är det konstutställning där Tärnans avdelning muminpappahavet1på förskolan Lägerhöjden har gjort bilder till Pappan och havet och Lekhagens förskola har ritat till kapitlet ”Det förtrollade badhuset” ur Trollvinter.

Dessutom finns en muminfrågesport som man kan vara med i ända till på lördag 15 november kl. 11.00, då vi kommer att avsluta MUMINVECKAN med ett stämningsfullt SAGOKALAS dit alla stora som små muminvänner är välkomna!  Det blir bildbandsvisning av Skurken i Muminhuset, saft + muminkex och boklotteri för alla som varit med i frågesporten och fått minst hälften rätt!

Vill du testa dina muminkunskaper? Här hittar du: muminfrågesporten! (pdf)

/Lilla My – Lilla J = FlaskpostenJohanna

9 Responses to “BARNBOKSVECKA = Mumintider i Vaxholm”


  1. 1 flaskpostenkarin 11, november, 2008 kl. 2:08 e m

    Wow, Johanna! Det låter ju superspännande! Jag måste nog ta semester nu och åka till Vaxholm. Nej just det, det går ju inte, för vi firar barnboksveckan här i Västerhaninge också…

  2. 2 flaskpostensofia 12, november, 2008 kl. 3:58 e m

    vi firar ingenting vad jag har märkt i alla fall. trist.

    muminveckan låter underbar!!

  3. 3 flaskpostenkarin 12, november, 2008 kl. 6:49 e m

    Meh! Kom till VH och lyssnar när jag berättar en superbra saga i morgon kl 9.15, Sofia!

  4. 4 lena kjersen edman 17, november, 2008 kl. 9:10 f m

    Vilken härlig Mumin-vecka!
    Bara en förvåning: Tänk att förskolebarnen hade fått lyssna till ”Pappan och havet”!
    Jag har alltid tänkt mig den boken — en av mina favoriter alla kategorier, konkurrerar nästan bara med ”Mot fyren” – som en berättelse mest för tonåringar och vuxna.
    Men den kanska kan förstås på något sätt också av småttingar. (De kan ju inte gärna vara värst intresserade av Mumintrollets tonårsuppror och trollets föräldrars medelålderskris ….)

    Vad hade fastnat i 5-åringarnas unga sinnen?
    Vad ritade de?
    undrar en nyfiken

    Lena K E

  5. 5 flaskpostenkarin 17, november, 2008 kl. 10:17 f m

    Hihi, hemlis här: jag såg Johanna i hennes fina LillaMydräkt igår! Hon var helt underbar!

  6. 6 FlaskpostenJohanna 17, november, 2008 kl. 3:20 e m

    Hej Lena! Ja visst är det kul att de lyssnat till Pappan och havet och gillat den också 🙂

    Upphittandet av nyckeln till fyren, själva fyren, sjöhästar och Mårran har fastnat på de flesta teckningar!

  7. 7 lena kjersen edman 17, november, 2008 kl. 7:40 e m

    Tack Johanna för berättelsen om småbarnens teckningar. Å, jag skulle vilja se deras versioner av Mårran och sjöhästen ….
    Hur länge har ni kvar er fina utställning? Jag är så sugen på att komma och beundra den på biblioteket!

    Det var kul med Muminfrågetävlingen. Men en frågas formulering gjorde mig konfunderad,
    Har Mumintrollet verkligen en ”flickvän” (det som på danska så rart heter ”kjaereste”)?
    Alla de som jag känner som, liksom jag själv, är Muminfantaster hävdar bestämt att den unga person som Mumin i alla de tidiga böckerna älskar av hela sitt gossehjärta är en pojke.
    Den underbare och pålitligt opålitlige vandraren Snusmumriken.

    Och i ”Pappan och havet” – där han väl är tonåring – är han attraherad av de underbara sjöhästarna.

    Hej från
    Lena K E

  8. 8 FlaskpostenJohanna 18, november, 2008 kl. 10:36 f m

    Utställningen var bara under förra veckan, så den är tyvärr nedplockad redan.

    Mumintrollets hjärta verkar ha plats för både Snorkfröken, sjöhästar och Snusmumriken 🙂

    Alldeles nyss en artikel om det i Aftonbladet
    http://www.aftonbladet.se/kultur/article3786387.ab

    Bästa muminhälsningar!

  9. 9 lena kjersen edman 18, november, 2008 kl. 11:45 f m

    Hej igen. Varmt tack för tipset om den roliga artikeln i Aftonbladet.
    Den där Arabiakoppen, som illustrerade artikeln, vill i alla fall inte jag dricka mitt thé i. Det finns vad jag kan minnas ingen episod i Muminsviten som handlar om pojke-flicka-kram-puss,
    Förklaring till att jag funderar över det här med ”flickvän” är:
    En tidigare student till mig (numera gymnsiebibliotekareie) skrev en gång en tänkvärd C-uppsats om hur vuxenvärlden via barnkultur – med några få undantag – pular på barn en föreställning om att den heternormativa tvåpersonskärleken är det enda intressanta och det enda riktiga.
    Jag håller helt med dig, Johanna, om att Mumintrollets hjärta är stort och rymmer många (även om mamman tar största utrymmet).
    Just därför är det härligt med hans ömma känslor både för Snusmumriken och sjöhästarna.
    Fotograferade ni teckningarna på utställningen?
    Lånar förskollärare/barn också den allra sista Muminboken ”Sent i november”?
    Så sorgligt för mig att jag missade utställningen. (Jag tänkte ett tag att jag skulle ta kontakt med förskolorna, men förmodligen har barnen fått ta hem sina fina bilder.)
    Tillgivna kollegan Lena K E


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


