Bokklubbenintervju med Petrus Dahlin

Det blev jättekul igår! Några av bokklubbsmedlemmarna kom hit en hel timme i Förberedelsetajmförväg och hjälpte till att möblera omtestade sina kameror och var mycket förväntansfulla.  I all iver höll en kille som var här och installerade ny kopiator på att bli förväxlad med Petrus, ”Johanna, han är redan här!” ropade de mitt i saftblandning och fikafixandet långt innan klockan tre 🙂

Petrus Dahlin träffar bokklubbsmedlemmarnaInför författarbesöket hade ju alla i klubben fått varsitt exemplar av Petrus bok Mr Wilderbanks djurpark, så när han dök upp blev det genast lång signeringskö. Och efter det var det dags att få svar på alla frågor vi funderat över under hösten när vi läst och pratat om Petrus böcker.

Och vi fick veta en massa spännande saker om böckerna, personerna i böckerna och hur det är att vara författare, och dessutom om allt nytt Petrus verkar ha på gång…  Mitt papper där jag försökte anteckna för att kunna skriva här på Flaskposten ser ut som ett enda krafsigt virrvarr, men här kommer iallafall några frågor och svar från igår.

Petrus Dahlin på Vaxholms bibliotek!Hur kommer du på vad du ska skriva om?  – Jag tycker att det brukar vara bra att ha tråkigt, till exempel när man väntar på bussen. Då brukar fantasin sätta igång… och man kommer på olika saker som till slut blir bitar i en bok.

Hur fick du inspiration till personen Kalle Skavank? -Det finns en kiosk i Bagarmossen där det inte brukar hända så mycket förutom att det blir färre och färre kunder, och en dag när jag gick förbi där och hade ont i foten av en nerv som kommit i kläm, så började den här idén dyka upp. Jag ville skriva om någon som har ett litet handikapp, men som ändå gör en massa grejer. De flesta av oss har ju faktiskt någon sorts handikapp – en skavank!

Hur kommer du på namnen på personerna i dina böcker?  -Med Kalle Skavank så tyckte jag så mycket om ordet skavank. Sen brukar jag ofta lägga in personer jag känner i berättelserna, ibland med deras riktiga namn och ibland inte.

Varför ville du skriva om Bagarmossen?Jag läste lite LasseMaja-böcker och de utspelar sig ju på ett ställe som inte finns på riktigt. Jag tyckte att det skulle vara kul att istället skriva om platser och saker som verkligen finns, som man kan gå och kika på, som kiosken där Kalle jobbar i Bagarmossen och dödsängeln på Skogskyrkogården till exempel. 

Skulle du vilja bo på en djurpark som de gör i Mr Wilderbank?Ja, det skulle jag. Det finns en djurpark i Danmark som heter Knutenborg som är som en riktig sagomiljö med gamla hus med tinnar och torn, och det var en sån djurpark jag ville skriva om. Och så fick jag en bild av en riktigt övergiven djurpark, förfallet och sorgligt utan djur

Mera boksnack med PetrusVarför svär Sam – pappan i Mr Wilderbank så mycket?  -Jag svär ganska mycket själv ibland, men i boken är det bara pappan som svär, och det gör han för att jag ville visa hans temprament.

Kommer det en fortsättning på Mr Wilderbanks djurpark? – Kanske. Det skulle vara kul att se hur det går med allt när det är sommar och djurparken är i full gång och hur det blir om Mollys kompis Alexa flyttar…

Vilken är din favorit av böckerna du skrivit och varför?Det är nästan alltid den bok jag håller på med som känns roligast, och just nu skriver jag på en ny Kalle Skavank-bok som kommer att handla om gravstenar och sen håller jag på med en rysarbok som heter Skogens systrar .

BokklubbenVad är roligast med att vara författare och finns det något som är tråkigt? Det roligaste är att man får ljuga och bestämma allting själv. Det som kan vara tråkigt är att det är ganska ensamt att vara författare.

Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför?  Osynlig! Då skulle man kunna lyssna på folk i smyg och få en massa inspiration till saker att skriva om.

När brukar du skriva dina böcker? – På kvällarna när mina barn sover, på tunnelbanan och bussen. Jag har alltid en anteckningsbok med mig och skriver så fort jag hittar en liten stund. Om man skriver ett ord om dagen blir det 365 ord om året och till slut har man skrivit en bok. Och den första boken jag fick utgiven var en pekbok som hette Godnatt lampan och den innehöll ju bara sju ord!

Biblioteket får också en bok signeradVad tycker du om att göra förutom att skriva, har du någon hobby? – Jag har hållit på med en massa saker, jag tycker om att dyka och boule till exempel, fast nu när jag har barn så har jag inte riktigt tid med det, men skrivandet är en bra och billig hobby som man kan hålla på med när som helst!

 

Oj oj, nu blev det superlångt, bara för att det var så trevligt, tack Petrus & alla bokklubbsvänner!

/Johanna

4 Responses to “Bokklubbenintervju med Petrus Dahlin”


  1. 1 flaskpostenkarin 14, november, 2008 kl. 6:37 f m

    Åååå, Johanna! Det verkar ju som att ni har haft det helt och hållet underbart! Så roligt!

  2. 2 flaskpostensofia 14, november, 2008 kl. 10:15 f m

    ja verkligen superfantastiskt roligt, fint och kul. och intressant!!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


