Flyger tordyveln fortfarande i skymningen?

Här kommer ett till långt inlägg. Hoppas ni klarar av att läsa det!

Igår hade vi träff i läsecirkeln på Västerhaninge bibliotek. Vi är fyra stycken som ses en gång i månaden och fikar medan vi pratar om en bok som alla har läst. Jag tycker att det är väldigt roligt och hoppas att de andra också gör det.

mys på bibblan

De två böckerna som vi pratat om tidigare heter Bryta om och Innan jag dör. Bägge är skrivna rätt nyligen och kom ut* år 2007 och 2008. Till igår hade vi läst Tordyveln flyger i skymningen av Tordyveln flyger i skymningenMaria Gripe. Den är något äldre. Precis lika gammal som jag, nämligen trettio år gammal. År 1978 kom Tordyveln och jag ut – fast på olika sätt liksom…  

Under trettio år hinner en hel del hända. Nuförtiden säger inte gubbar ”Annika lilla” till en femotnårig tjej (eller: jo, det händer, men då är de dumma och förminskande. Säg ifrån!). Det är inte heller så att barn och unga säger ”ni” och ”farbror” till äldre gubbar. Så var det inte när jag växte upp på 1980-talet heller. Men det förekommer i Tordyveln flyger i skymningen. En annan sak som också gör att boken känns lite gammal är att allt går väldigt sakta. Inte nog med att det inte finns några mobiler eller mp3-spelare – det är liksom inte så många utropstecken som i en hel del av dagens böcker!!!! Maria Gripes böcker är liksom mer subtila (vi pratade om det ordet igår, gå till bibblan och slå upp det i en ordbok) och kräver att man klarar av att ”läsa mellan raderna”. Det blev 2-2 kan man säga: två av oss gillade boken och tyckte att den var spännande (men att det fanns en del i den som kändes rätt tråkigt) medan två andra hade gett upp och slutat läsa innan boken tog slut. Synd för dem, säger jag! Jag gillar den verkligen och läste de allra bästa sidorna högt för K…

Till nästa gång bestämde vi oss för att läsa varsin bok i stället för att prata om samma. Nästan alla (utom jag) kommer att läsa böcker som är skrivna av män. Läsecirkelsmedlem X valde Kabinettets hemlighet, medlem Z kommer förhoppningsvis att berätta om Tornrummets hemlighet och Y-personen tog med sig Den femte systern hem (klicka gärna på titlarna och kommentera om du har läst dem – eller ännu hellre: klicka på bilderna och kommentera här på Flaskposten)!

Tornrummets hemlighet

Kabinettets hemlighetsystern

 

Jag gillar också hemligheter och gåtor, så jag läser två till nästa gång, Klostrets hemlighet och Agnes Cecilia – en sällsam historia. Återkommer med rapport då!

/flaskposten-ka 

* ni vet väl att det tar ett tag innan de en författare skriver finns till i bokform? Läs mer om hur det går till att göra en bok här.

9 Responses to “Flyger tordyveln fortfarande i skymningen?”


  1. 1 Ika 15, november, 2008 kl. 4:46 e m

    Önskar att jag också fick göra sånt här på arbetstid… Tordyveln flyger i skymningen är en gammal favoritbok, tycker att den är oerhört fascinerande. Fast sommarlovsteatern, som faktiskt är ursprungsversionen, är ännu bättre. Jag tycker att man märker textens ursprung som radioteater också, för Tordyveln flyger i skymningen är en väldigt ljudcentrerad bok.

    Agnes Cecilia är ju också fantastisk, dne där krypande stämningen… Åh, vad Maria Gripe gav mig många stora läsupplevelser när jag var barn. Just det här novembergråa vädret får mig att vilja läsa Skuggan ver stenbänken eller Agnes Cecilia.

  2. 2 flaskpostenkarin 16, november, 2008 kl. 9:25 f m

    Jag önskar också att jag fick göra mer av dethär, helst jämt och inte bara en gång i månaden 🙂

  3. 3 flaskpostensofia 16, november, 2008 kl. 1:03 e m

    jag vill också ha en bokcirkel på jobbet och diskutera Tordyveln. Det är (som du vet) en av mina bästa bästa bästa böcker!!! och jag gillar det faktum att den känns lite gammal med kassettbandspelare osv.

  4. 4 flaskpostenkarin 17, november, 2008 kl. 7:32 f m

    Å, Sofia, jag tycker också om att det är så gammaldags! Och igår läste jag ut Agnes Cecilia – den är också helt underbar! Jag gillar verkligen alla ord som inte alls förekommer i de ungdomsböcker som skrivs idag.

  5. 5 asalun 17, november, 2008 kl. 10:07 f m

    Förra året hade vi med Tordyveln i vår bokcirkel för tonåringar. Då la vi upp diskussionen utifrån ”tidsmaskiniska ord”. Vi lyssnade på en krönika av Khemiri om hur ord kan vara förenade med en viss tid och anda samt hur dessa kan förflytta en i minnet. Sedan snackade vi bl.a. om vilka ord som markerade en annan tid och vilka som skulle använts om den vore skriven i dag. Det blev en jätteintressant diskussion om ord och uttryck + om boken också förstås. Våra bokcirklare gillade den verkligen.

  6. 6 flaskpostenkarin 17, november, 2008 kl. 10:16 f m

    Å, så kul! Vi var som sagt två som gillade den och vi pratade just om en del ord som kändes åldriga. Vad jag inte sa, utan alldeles glömde bort, var att man som läsare nästan alltid ingår ett kontrakt med den bok man just börjar läsa. Ex: det är helt ok och troligt att Edward är en vampyr och att Bella är en blek tjej. Att de blir kära är inte alls konstigt. Osv. Ungefär samma sak gör vi ju när vi läser äldre böcker. Det hade varit kul att lyssna på Khemiris krönika.

  7. 7 asalun 17, november, 2008 kl. 2:06 e m

    Man kan helt gratis och lagligt lyssna till gamla Khemirikåserier här:

    http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=438&Artikel=1206883

    Några av dem är publicerade i Invasion!, varav Tidsmaskiniska ord är en av dem.

  8. 8 FlaskpostenJohanna 17, november, 2008 kl. 3:10 e m

    Vilket spännande ordtanketips med Khemiri! Ska kolla upp det när jag kommer hem från bibblan 🙂

  9. 9 flaskpostenkarin 17, november, 2008 kl. 3:20 e m

    Å, jag ska kolla i Invasion! när jag är på benen igen…


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


