En nyskriven, riktigt gammaldags, saga

Har ni läst Edward Tulanes fantastiska resa? Det har jag, tror att jag kanske skrev om den på gamla Flaskposten. O, så bra den var! Igår läste jag en annan bok av samma författare.

En mycket modig liten mus med ett nästan omöjligt uppdrag!

Sagan om Despereaux

av Kate DiCamillo

är en berättelse om en liten liten mus som föds med alldeles för stora, väldans darrande öron. Inte nog med det – han blir förälskad i slottets vackra prinsessa… Det är ju alldeles förbjudet! Möss får ju inte ens tala med människor! Hur tror ni att det går? Grabba tag i någon snäll vuxen som gillar att läsa högt. Sätt dig bekvämt intill och be alla i närheten om största möjliga tysssssstnad. För dethär är en lång, men framför allt mycket spännande saga.

Sagan om Despereaux handlar faktiskt inte bara om lilla Despereaux (som musen heter). Det finns minst 5 andra viktiga personer också. Men de lär du ju känna när du läser eller lyssnar på sagan.

/Ka

Obs! Det är en riktigt gammaldags saga och jag blir lite arg ibland. Varför måste den som är tjock vara elak och den som är blond och smal snäll?

2 Responses to “En nyskriven, riktigt gammaldags, saga”


  1. 1 Ida A 19, november, 2008 kl. 1:58 e m

    Ni vet väl att den kommer som film, i jul tror jag, trailer finns redan ute. Det verkar som om de ändrat lite i historien, men animeringarna är underbara!

    Tydligen kan de inte låta bli att göra film av bra böcker, jag kan inte bestämma mig för om det är bra eller dåligt.

  2. 2 flaskpostenkarin 19, november, 2008 kl. 2:34 e m

    Ojdå, det var som tusan! Eller: det var som Bläckhjärta, Urchin osv… Jag kan inte heller bestämma mig för om jag tycker att det är bra eller dåligt.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


