Ett mästerverk blir till

Ni kommer kanske ihåg att jag inte gillade Gregs bravader särskilt mycket? R.J. tyckte bättre om den, det kan vi se i kommentaren till varningsflaskposten. Ett slag funderade jag på om jag var dum i huvudet eller bara för tråkvuxen för att uppskatta riktigt bra roliga böcker. Men nu kan jag andas ut igen. För jag har läst:

Mästerverket självt - fult omslag tycker Flaskposten-Karin

Mästerverket

av Frank Cottrell Boyce

och fnittrat ganska mycket. Att jag sen fick lära mig en hel del om allt från olika bilmodeller och Turtles till försäkringsbedrägerier och deprimerade morsor är en annan femma.

Boken Mästerverket handlar om Dylan som bor i en pytteliten stad långt ute på landsorten i Wales (som ligger till vänster om England på kartan). Det händer i princip ingenting där. Det är det som är problemet. Alla flyttar därifrån. Så bensinmacken som ägs och drivs av Dylans familj får alltfärre kunder. Som tur är, fungerar familjen ungefär som ett fotbollslag och jobbar stenhårt för att skrapa ihop pengar. Alla drar sitt strå till stacken. Hur går det, tror ni? Jo, ganska bra faktiskt. Men det är bara det att bilen blir stulen, pappa försvinner och allt är gråare än någonsin förr.

Då – mitt i eländet – börjar ovanligt tjusiga bilar passera macken. Och i de ovanligt tjusiga bilarna sitter väldigt tjusiga män med ständigt nyputsade skor och rätt hemlighetsfulla ansikten

Hejhopp!

/Ka

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


