Byta hjärna

För två – tre månader sedan läste jag en bok med ett omslag som fått kollegor att skratta åt mig när jag sagt att jag läst boken. Att det sedan är Meg Cabot som skrivit den gissar jag får många att inte vilja ta i boken med tång.

Sådant hindrar dock inte mig. Och faktiskt, jag har flera gånger sedan jag läst boken tagit upp den i diskussioner om utseendefixering, fulhet, ytlighet och fördomar.

air

1875231388_60abbc3a9b2

Bokens framsida samt baksida.

Handlingen i Airhead är som hämtad från en science fiction-bok: huvudpersonen Emerson dör när hon i en butik får en nedfallande tv på sig. Eller rättare sagt, hennes kropp dör men inte hennes hjärna. Samtidigt, i samma butik, faller supermodellen Nikki ihop. Hennes hjärna dör men inte hennes kropp.

Läkare placerar Emersons hjärna i Nikkis kropp. Från att ha varit en normal, helt vanlig alldaglig tjej som gillar att spela data-spel ska Emerson helt plötsligt tackla Nikkis modellvärld.

Hela handlingen är fascinerande. Galen. Och riktigt underhållande.

Slutet ska jag inte avslöja här. Men nej det slutar inte som man kan tro. Ha ha säger jag.

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


