Flaskpostenkarin halvtipsar om en bok

Hejhej, nu är jag tillbaka. Ni kanske tror att jag varken har läst eller skrivit något alls på evigheter, men då tror ni fel. Jag har bara inte skrivit om böcker just precis här på Flaskposten. Och nu när jag väl börjar skriva igen, tänker jag inte riktigt stortipsa, utan bara halvtipsa.

Tänk såhär: du är skittrött och orkar egentligen inte göra någonting. Då har du som tur är tillgång till ett badkar och fyller det med så varmt vatten att du nästan inte vågar krypa ner i karet. Efter en stund kan du doppa ner en tå i taget och så till sist häpp! slafsar du ner dig i vattnet.

På en darrig badrumsvagn från IKEA ligger en bok (obs! inte ens biblioteksbok, de mår inte bra av att hänga med in i badrummet): De skyldiga av Lena Ollmark. Omslaget är coolt med döskallar, skog och eldsflammor.

De oskyldiga

De oskyldiga

 OK, du börjar läsa. Boken handlar om Sara som tvingats flytta till en tråkig liten håla bara för att föräldrarna har fått jobb där. Men varför får Sara så många mardrömmar? Och vad beyder egentligen detdär mangana som träder fram på datorskärmen?

Boke är spännande och lite läskig och sådär smårolig som läskiga böcker ska vara. Helt ok faktiskt. Jag kan tänka mig att Lena Ollmark gillar Buffy och vampyrerna/Buffy the Vampire Slayer. Men det var verkigen inte den bästa bok jag läst, det är därför jag kallar det för att jag halvtipsar. För visst: om du är skittrött och inte orkar göra något – då är De skyldiga rätt bok. Men om du retar upp dig på felaktigheter (både i innehållet och språket) ska du kanske leta opp en annan bok. För hörrni, hur många hundar kan egentligen bli blöta av svett? INGA. Hundar svettas inte, de flåsar i stället.

/flaskpostenkarin

6 Responses to “Flaskpostenkarin halvtipsar om en bok”


  1. 1 sofia 21, januari, 2009 kl. 8:37 e m

    den här läste jag för ett tag sen. men blev besviken… så jag ville inte tipsa om den här. Någon annan som läst???

  2. 2 flaskpostenkarin 21, januari, 2009 kl. 9:47 e m

    Håller med – den är som sagt inte alls särskilt bra. Samtidigt tycker jag ju att den håller för en stund i badkaret. Och jag tror att jag vet rätt många som kommer att gilla den. Smaken är som baken helt enkelt. Vi får inte bli arga på dem som tycker om De skyldiga.

  3. 3 sofia 21, januari, 2009 kl. 10:57 e m

    nä absolut inte!! alla har ju olika smak. och jag kan också tänka mig många som gillar De oskyldiga.

  4. 4 flaskpostenkarin 23, januari, 2009 kl. 11:15 f m

    Va bra! Då kanske jag halvtipsar om en bok till nu när jag ändå är i farten.

  5. 5 Maria 26, januari, 2009 kl. 5:31 e m

    Jag läste också De skyldiga en dag när jag var uttråkad och trött, och jag gillade den, men inte så mycket så att jag tipsade om den. Den kändes lite platt på nåt sätt.
    Läs Boktjuven istället! Det är min nya favoritbok. 🙂

  6. 6 flaskpostenkarin 26, januari, 2009 kl. 7:16 e m

    Javisst, Boktjuven är finfin. Läste den någon gång i somras och ska läsa om den nu inför en superhetsig presentation. Den tål att tipsas om!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


