Ungdomsboksfrossa – boktips!

Igår skyltade jag om med en massa bra ungdomsböcker härinne på biblioteket i Vaxholm och då såg jag till min glädje att vi fått in två tips på superbra ungdomsböcker i Boktipspärmen. Här kommer dom!

Moa 15 år tipsar om

Som jag vill vara av Katarina von Bredow

Därför valde jag att läsa den här boken: För att man var tvungen att ha en bok till svenskan och den var väldigt bra.

Boken handlar om: En tjej som blir gravid och som har en mamma som går emot henne och som sedan hjälper henne igenom allt.

Det som är så bra med boken är att: Den var så verklighetsbaserad.

För vem passar boken: 13-16 år

Och nästa tips är inlämnat anonymt och det är en helt fantastiskt bra bok som även har premiär som film nästa fredag (30 januari):

I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell

Därför valde jag att läsa den här boken: Min storasyster tipsade mig.

Boken handlar om: En tjej vars mamma har cancer. Hon är kär i Sakke. Helt plötsligt blir klassens populäraste tjej jättesnäll mot henne… Och vad kommer hända med mamman.

Det som är så bra med boken är att: Den är sorglig. Jättebra skriven. Man kan leva sig in i boken.

För vem passar boken: 11-13 år

***************************************************

Precis som den som lämnat in det här tipset så tycker jag jättemycket om den här boken och tycker att det ska bli spännande att hur filmen blivit. Här kan man se en trailer och få en liten förhandstitt!

/FlaskpostenJohanna

2 Responses to “Ungdomsboksfrossa – boktips!”


  1. 1 sofia 21, januari, 2009 kl. 8:38 e m

    åh jag längtar jättemycket efter att filmen har premiär!! undrar om den är lika sorglig som boken?

  2. 2 flaskpostenkarin 23, januari, 2009 kl. 11:10 f m

    Jaaaa, nu vet jag! Vi går på premiär!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


