Filmtajm!

VARNING! HÄR KOMMER ETT INLÄGG HELT UTAN BILDER!

På fredagseftermiddagar är det trångt kring hyllan med filmer här på biblioteket. Tyvärr, tyvärr alla Västerhaningebor – den sorgligaste filmen är redan utlånad! Igår såg jag Bron till Terabithia och grät tills jag höll på att tappa näsan (ja, jag gråter mest så: det blir en massa snor). Så nu lånade min arbetskamrat Maria den. Hon vill också se. 

Vad handlar Bron till Terabithia om då? Jo – om Jesse som tillhör en fattig familj. Han har två storasystrar och två småsyskon. Allt mamman och pappan tänker på är hur de ska få pengarna att räcka.  I skolan blir Jesse retad av ungefär alla, men när en ny tjej börjar i klassen ändrar sig allt. Leslie är helt annorlunda. Hon bryr sig inte om att folk försöker mobba henne och hon gör uppror mot den tuffaste tjejen i åttan – Janice Avery.

Jesse och Leslie springer ikapp (titta!) och hittar ett magiskt ställe djupt inne i skogen. Där skapar de sig en fantastisk värld, där Härskaren och hans trupper alltid är på gång. För att inte tala om den enorma trollen… Allt är äntligen bra i Jesses liv. Och mitt när han är som lyckligast händer något förfärligt! Bron till Terabithia handlar framförallt om vänskapens kraft . Och även om någon måste (och du som ser den kanske måste gråta lite) tycker jag att just du ska försöka se den. Bra filmer hjälper oss att klara av vad livet kan medföra.

Eller läs boken, för tusan! Böcker hjälper oss ju massor! Det har gått några år sedan jag läste Katherine Patersons fina bok Bron till Terabitia. Dessutom hade jag förberett mig på att filmen skulle vara mycket annorlunda jämfört med den, så jag blev inte direkt besviken. Det var i och för sig rätt konstigt att de hade ändrat två stora saker omch Janice Avery och Leslie, men de skriver jag inte om här. Läs boken i stället!

/fredags-hej från flaskpostenkarin!

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


