Kvinnliga samurajer – är det möjligt?

Nej, tänker du kanske. Men om du läser I mästarens skola – den första delen i serien Samurajens döttrar av Maya Snow – kanske du ändrar uppfattning. I mästarens skola

Välkommen till Japan1200-talet. När adelsfröknarna Kimi och Hanas pappa och bröder dödas av farbrodern flyr de vettskrämda systrarna. Som tur är, har de lärt sig många stridskonster (= kampsport) och klarar sig ur de mest förfärliga situationer. Snart hittar de till den dojo där bröderna tränats. Där är de tryggt förvar, medan farbrodern och hans män härjar runt om  i landet. Eller – är flickorna verkligen i säkerhet?

I mästarens skola är en actionfylld berättelse om två mycket modiga flickor som lär sig slåss för att kunna hämnas faderns död. Fortsättningen kommer i slutet av april…

Krigarens resaI mitt lilla samurajtema fortsätter jag med Krigarens resa och lånar hem Krigarens väg Krigarens vägför andra gången. Jag läste den för något år sedan och tyckte väldigt bra om hela boken. Där kan vi snacka FAKTABOK.

Det är verkligen spännande att läsa om samurajer tycker jag. Tänk att samurajkulturen kunde existera så länge! Förresten: om du är trött på krig och grejer ska du inte rygga för samurajböckerna. Man lär sig en massa andra bra grejer också. Till exempel hur bra det är att meditera. Det ni!

Ajöken så länge/Ka

2 Responses to “Kvinnliga samurajer – är det möjligt?”


  1. 1 FlaskpostenJohanna 29, januari, 2009 kl. 3:39 e m

    Ja men det är ju min jullovsbokshögsbok! Den är verkligen spännande och som jag skrev påminner på ett bra sätt om Drakväktarserien av Carole Wilkinson!

  2. 2 ka 29, januari, 2009 kl. 3:41 e m

    Oooops! Det glömde jag visst bort!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


