Kartfynd!

Om man har en karta kan man hitta vart som helst

Den äldsta kartan man känner till är mer än 4000 år gammal! Men hur kom man egentligen på den här smarta uppfinningen?

Och vad är en karta? Så här står det i boken Världen i kartan som jag läser just nu:

En karta är en ritning med små bilder av platser där vi bor, som gör att vi kan hitta lättare.

Det är intressant med kartor! Har inte tänkt på dem så mycket förut, mer än att de är jättebra att ha när man ska åka på semester. Då kan man hitta till gator och platser utan att någonsin ha varit där förut!

Men nu när jag bläddrar i den här fina boken om kartorna och deras historia, så tänker jag på att det är ju mer som är spännande med kartor.

En karta kan berätta saker om den som ritade den också. I boken finns det exempel på att någon som var väldigt stolt över sitt land Korea ritade det lite extra stort på kartan :). Och under en tid när man tyckte att bergskedjor och floder var lika värdefulla som levande varelser, ritades de in som skelett och blodådror på kartorna!

Det enda jag tycker att Choi Sukhee & Kim Hyangkeum som har gjort den här boken har glömt, är min egen favoritkartsort – skattkartan. Men det kanske finns någon annan kul bok om det? I så fall tipsa mig gärna!

Okej, men ta nu fram kartan för att hitta bästa vägen till ditt närmaste bibliotek eller kanske bokhandel, så att du kan ta dig en titt på den här vackra och intressanta Världen i kartan-boken och få kartfeber som jag!

/Skattkarte-Johanna

2 Responses to “Kartfynd!”


  1. 1 sofia 8, februari, 2009 kl. 3:06 e m

    jag kan titta på kartor hur länge som helst! särskilt om jag är ute och reser och kan följa resvägen också på en karta. Världsatlasar är också roliga att titta i och tänka att ”den lilla pricken där är en stad och där bor det människor som lever vardagsliv precis som jag fast tusentals mil bort”.

  2. 2 flaskpostenJohanna 9, februari, 2009 kl. 8:52 f m

    Jag med! Och så vill jag ha en fint lysande jordglob som man kan dra en slumpvis plats genom att blunda och snurra på 🙂


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


