Kusliga hemlisar på Crampton Rock

I helgen läste jag Amiralens arvinge, första delen i en riktig MYSRYSAR-serie av Chris Mould, som heter Hemligheten på Crampton Rock.

Precis en bok i min smak när det gäller lite hemtrevliga kusligheter och RYS till kvällsteet!

Mycket engelsk stämning med den mystiska gamla herrgården som 11-årige Stanley ärver, och kommer för att titta till. Och där han blir omhändertagen av den hemlighetsfulla hushållerskan fru Carelli, som inte låter honom sticka ut näsan efter mörkrets inbrott…

Och mycket fina, pilliga och detaljrika bilder där det mesta ser lite snett, vingligt och trasigt, ja ibland rentav riktigt hemskt, ut! 

Samt en kul liten detalj (är hemskt svag för såna!), som förgyller varje kapitels början, nämligen den lilla krabban som håller ordning på vilket kapitelnummer det är. Den liknar föresten Sebastian, bästa figuren i tecknade filmen om Lilla Sjöjungfrun, tycker jag.

Annars är det mest skumma typer, ärrade sjörövare och pirater, karamellbodsägare och hemska varulvsvarelser, som befolkar den dimmiga heden och ön Crampton Rock dit Stanley nu kommit… 

Faktiskt påminner det hela mig en aning om en gammal Roald Dahl-favorit som Häxorna, fast här mer Piraterna då!

Ikväll tänkter jag fortsätta med nästa bok i serien: Vålnader i vinden, härligt!

/Ryslighets-Johanna

1 Response to “Kusliga hemlisar på Crampton Rock”


  1. 1 flaskpostenkarin 4, maj, 2009 kl. 6:57 f m

    Å, nu har jag också läst Amiralens arvinge och gillade den myclet! Skrev en liten flaskpost om den, men har inte publicerat den än. Det får vara – ditt inlägg är så himla mycket bättre!!!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


