Jag hade en gång ett rött paraply…

pixabella_red_umbrella…det är sant. Jag tänkte att regniga dagar skulle bli lite roligare om jag hade ett fint rött paraply. Och faktiskt blev de inte en aningens bättre. De gråa, mulna dagarna då jag fick fälla upp mitt röda fina paraply.

Precis det längtar flickan efter i fina boken När det slutar regna av Pernilla och Petra Wåhlin. Flickan har väntat på regn så att hon kan använda sitt röda paraply.

Men väl ute slutar det regna!

Vilken tur att det går att använda ett paraply till  mer än bara regnskydd. Det kan bli en gunga till en liten katt. Användas som rymdraket. Eller varför inte krypa in under med en bok – när du vill läsa ifred.

Kryper du in under ditt paraply med en bok tycker jag du ska välja poetiska, söta och finstämda När det slutar regna.1

och förresten… tyvärr gick min röda paraply sönder. Då köpte jag ett gult, gult som solen. Det fungerar också bra.

/Sofia som tyvärr bara hittar en suddig bild av boken

2 Responses to “Jag hade en gång ett rött paraply…”


  1. 1 flaskpostenJohanna 13, februari, 2009 kl. 11:37 f m

    oh den här boken verkar finfin! Är den ny eller gammal? På Vaxholms bibliotek har vi den inte, trist! Jag som älskar paraplyer och har en hel liten samling, fast jag har dem alltid på fel plats (hemma) när de är dags att fälla upp!

  2. 2 sofia 16, februari, 2009 kl. 9:13 e m

    boken är ny! kom 2008. ser i bibblans katalog att det bara är jag på Bro och Rum för barn som köpt den. Den är liten och tunn och på ett förlag jag inte hört talas om tidigare – men så fin så fin.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


