Undervattens-skattjakt med TINTIN

Läser Tintin-albumet Rackham den rödes skatt från 1944 nu. Det är efter ivrigt tipsande från en gammal nostalgiker som jag sitter här och bläddrar mig fram genom den här sköna skattkammaröns-resan!

Kapten Haddock rockar såklart! och Milou blir full på hans mystiskt försvunna whisky, och professor Kalkyl dyker upp med ovälkomna uppfinningar och är galet lomhörd och pajar effektivt all dialog.

Och jag blir överraskad och upplivat glad av alla gamla härliga ord som dammas av och används, särskilt av en Haddock på/över gränsen till sammanbrott! På den här Tintin-sidan finns förresten kul ordlistor med mera att kolla in, för den som vill frossa i Haddockska.

Så himla bra är det och faktiskt en massa fnissigheter. Fattar inte riktigt att jag var så rädd för Tintin när jag var liten och lyssnade på de gamla äventyren på vinyl hos min dagmamma.

Jaja, men då missade jag ju något viktigt också, för en av de bästa sakerna i det här albumet, som jag är säker på att jag gillat redan då för längesen, är de fina undervattensbilderna bland spännande skeppsvraksdelar.

Det får bli mer Tintin framöver! Först och främst måste jag få tag på Enhörningens hemlighet som är del ett i det här dubbeläventyret, så att alla bitar faller helt på plats, och sen är Tintin-nostalgikern här bredvid sugen på att återbesöka fler album också… To be continued med andra ord.

/Tintin-Johanna

2 Responses to “Undervattens-skattjakt med TINTIN”


  1. 1 sofia 16, februari, 2009 kl. 9:15 e m

    Kapten Haddock är bäst – bomber och granater!

    jag läste lite i en Tintin på lunchen för någon vecka sedan och blev också galet sugen på att läsa fler.

  2. 2 FlaskpostenJohanna 19, februari, 2009 kl. 1:56 e m

    Yes Haddock rules 🙂
    Nu har jag lånat Enhörningens hemlighet som ljudbok, en inläsning från 1972 med Tomas Bolme, ska lägga mig på soffan och lyssna med nostalgikern i helgen!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


