BilderboksFilm + kaninäventyrspaket

Ni har väl inte missat att det har kommit många fina filmer baserade på bilderböcker på senaste tiden?!

Själv har jag tittat in i Barbro Lindgrens underbara Benny-grisvärld i Tre gånger Benny, och följt med Pija Lindenbaums Gittan på de tre äventyren med gråvargarna, fårskallarna och älgbrorsorna. Ja, och såklart kollat in min absoluta favorithund Aston på film!

Men Sen finns ännu fler bokbästisar förvandlade till film, kolla här bara:

  • Kenta och barbisarna, Lill-Zlatan och morbror Raring och När Åkes mamma glömde bort
  • Lotta på Bråkmakargatan
  • Fia och djuren
  • Halvan

Det är bra att det inte är så där gammaldags som jag minns att det kunde vara ibland på teve när jag var liten, så att det bara var bilderbokssidor som blivit filmade samtidigt som någon läste. Nej, här är det filmigt på riktigt,  figurerna är animerade och pratar och rör sig. Helmysigt!

Jag har även läst och tittat på kaninäventyret Ville och Vilda kanin av Lennart och Ylva-Li Gustafsson, där man får med filmen som ett litet bonuspaket i själva boken. Jättegullig både bok och film, som påminde lite om en annan kaninfilm som också bygger på en bok, Den långa flykten, fast den tycker jag är mycket läskigare!

I Ville och Vilda kanin är det både många hemtrevligheter, som när de äter kantarellsoppa hemma hos Vilda, men också en hel del dramatiska händelser, som när Vilda blir bortförd av en stor rovfågel. Boken är en kapitelbok som passar finfint för högläsning och filmen är gjord med både riktiga foton och tecknade bilder tillsammans. Jag läste boken först och titta på filmen sen, då tyckte jag inte riktigt att kaninernas röster i filmen stämde med hur jag hade tänkt mig att de lät när jag läste, men annars ger jag den massa myspoäng!

/Johanna

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


