Om kärlek, mmmm!

Har du flyttat långt bort och börjat i en alldeles ny skola någon gång? Det gjorde aldrig jag. Mina föräldrar bor fortfarande kvar i samma radhus som de flyttade in i när jag låg i magen. Sen flyttade jag därifrån förstås, men aldrig ”på riktigt” innan jag blev 18 år. Fast det finns ju väldigt många andra som flyttar massor av gånger, hit och dit. Jag tror att William är en av dem. Vi träffar honom i Gabriela Stjärna och fienden av Anna-Charlotta Gunnarson.

Gabriela Stjärna och fienden av Anna-Charlotta Gunnarson

Gabriela Stjärna och fienden av Anna-Charlotta Gunnarson

Gabriela är full av idéer, skämt och briljerar alltid på roliga timmen – och är stolt över sina egenskaper. Men självförtroendet sjunker oroväckande snabbt när William börjar i klassen. William är både rolig och smart. Dessutom vill han pussas med Gabriela… Allt vore kanske helt perfekt om inte William så snabbt tagit över Gabrielas plats som klassens stjärna. Gabriela blir som tokig och utnämner William till sin största fiende. Snart upptäcker hon dessutom att han ljuger skamlöst: ena sekunden påstår William att hans mamma jobbar som journalist, men i nästa stund är hon tydligen polis. Gabriela blir allt argare och kan inte låta bli att spionera på William. Varför ljuger han egentligen?

Om du gillar att läsa böcker som är roliga men samtidigt har mycket viktigt att säga, dvs inte flamsar bort det som är allvarligt i livet, ska du verkligen läsa Gabriela Stjärna och fienden. Vad väntar du på? Spring till biblioteket, för tusan!

/ka

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


