Ur en SNIGEL-LÄSAREs dagbok

Hejhej! Har ni hört uttrycket ”snigelpost” om vanlig post som skickas mellan två vanliga brevlådor och inte som epost på internet nångång?

Jag tycker bara att det är ett så gulligt ord!

Och det kan faktiskt vara bra att tänka på sniglar också. När någon är jättestressad till exempel, så kan man testa att säga som snigeln till den personen: ”Lugn du hinner!”, för oftast kommer ju sniglarna också fram till slut och det är inte alls säkert att det är ett så mycket sämre sätt.

Precis så där är det med böcker också tycker jag. Ibland kan jag bli så himla stressad när det hela tiden dyker upp en massa böcker överallt som verkar jättespännande på olika sätt, och som jag därför gärnaGÄRNA skulle vilja läsa. Och så bara växer bokhögarna runt omkring mig, för jag läser oftast ganska långsamt.

Men då tänker jag, att YES! JAG är en SNIGEL-LÄSARE och det är lugnt, vi får också vara med.  Det viktiga är ju att böckerna är kul eller bra när man väl håller på och sniglar sig igenom dem. Och INTE att man har hunnit med en massa böcker och sidor på rekordsnabb tid.

Och EGENTLIGEN är det ju inte så himla bråttom att läsa böcker. De har oftast inga egna ben och går för det mesta att hitta åtminstone på något ställe, till exempel på biblioteket.

Det bästa knepet om man är snigelläsare som jag, är i alla fall att göra LISTOR! Listorna är mina vänner! Långa långa listor med alla böcker jag skulle vilja läsa, så att de inte råkar glömmas bort på den långsamma vägen bland alla bokhyllorna.

Det är alltså ingen slump att Lennarts listor är en av mina absoluta favoritböcker!

Jag har jättemånga snirklande långa listor med alla tips på böcker som jag får på olika ställen: på bibblan, i tidningar, på bloggar, i bokhandlar och när jag pratar med andra som tycker om att läsa till exempel… och det är jättebra, listorna räddar mig från att få BOKÖVERSVÄMNING hemma samtidigt som de hjälper mig så att jag inte missar superduperboktipsen, bara att jag kommer fram lite långsammare till dem 🙂 

Jag tänkte skriva om just en sån bok som jag nu har kommit fram till lite efter många andra som har sagt att den är hur bra som helst, men nu ska jag gå hem, så det får bli en annan dag…

SOV GOTT bland alla böcker ikväll önskar BOKSNIGELN Johanna!

6 Responses to “Ur en SNIGEL-LÄSAREs dagbok”


  1. 1 flaskpostenkarin 4, mars, 2009 kl. 8:38 e m

    Å, så himla fint!!! Jag håller precis på att läsa ut en vuxenbok som har tagit mig så himla jättelång tid att läsa. Det har varit jättetråkigt men nu på slutet har allt blivit bättre!

  2. 2 Johanna 5, mars, 2009 kl. 12:16 e m

    Ja visst är det kämpigt när det går sådär segt, ibland för att det verkligen är en seg bok, och ibland för att man själv är en snigel 🙂

    Jag håller på och läser flera jättebra vuxenböcker som ändå tar jättelång tid, och det gör ju egentligen ingenting, annat än att jag blir frestad att börja i så många andra böcker under tiden! Och det kan jag ibland heller inte motstå. Därför har jag bokmärken en liten bit in i sååå många böcker på en gång och det kan vara minst sagt distraherande. Blir liksom svårt att riktigt koncentrera sig när man hoppar så mellan alla olika grejer.

    Bästa boten = listorna, fast det gäller ju att hålla sig i kragen och skriva upp istället för att kasta sig in bland boksidorna direkt och stoppa in bokmärken. Det ÄR svårt!

  3. 3 Sofia 6, mars, 2009 kl. 12:12 e m

    det där med att hålla sig till en bok blir svårare och svårare tycker jag! Tidigare läste jag en bok i taget. punkt. Nu läser jag flera på en gång t.ex. har en t-banebok, en innan jag somnar-bok, en äta när jag läser bok osv

    Sniglar är bra djur! Vill vara en snigel men känner oftast att jag måste vara snabb som en gepard (i alla fall på jobbet).

  4. 4 Johanna 6, mars, 2009 kl. 1:23 e m

    Ja jag känner igen mig precis med alla de där böckerna för olika tillfällen! Jag gillar det dessutom, men det får inte bli för många olika! Och sen blir det knepigt om en bok som inte passar i formatet (=är jättetjock) ändå blir den boken man vill läsa som ”t-bane-och-bussbok” eller ”innan-jag-somnar-bok”…

  5. 5 anna 6, mars, 2009 kl. 3:03 e m

    åh, vilket bra inlägg + kommentarer. tack! jag får sådan ångest av alla böcker jag vill läsa och allt jag borde läsa och när jag märker hur fort andra bibliotekarier läser får jag ännu mer ångest för att jag är en snigelläsare (råkade skriva singelläsare först, haha!). plus att jag också lätt börjar på massa böcker istället för att hålla mig till en. gott att veta att det finns fler snigelläsarbibliotekarier!

  6. 6 Johanna 6, mars, 2009 kl. 4:33 e m

    Åh jag säger detsamma, verkligen skönt att träffa på fler snigelläsare bland bibliotekshyllorna!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


