Vampyrer – onda eller goda?

Det är fortfarande mycket vampyrer överallt. I nästan varje vrå sticker de fram och skapar uppståndelse och debatt.

Är vampyrer onda eller goda? Fråga Raphael Van Helsing och han svarar onda! Fråga Bella Swan och hon säger goda!

För nästan precis 187 år sedan blev Van Helsings fru offer för en otäck vampyr. Drabbad av sin stora sorg börjar Van Helsing nu jakten på dessa vedervärdiga varelser. Om hans jakt och hur man bäst dödar en vampyr finns att läsa i Vampyrjägarens handbok:

v Boken lär dig också att det finns olika slags vampyrer t.ex. lågadliga och högadliga (de farligaste!), vilka svagheter vampyrer har men även hur en människa kan bli vampyr.

Allt är jätteotäckt och kusligt och skulle jag möta någon av de vampyrer Van Helsing beskriver skulle jag dö av skräck – innan de hinner bita mig. Bilderna i boken är bland det läskigaste jag någonsin sett samtidigt som de är urbra. Är du mörkrädd ska du INTE läsa Vampyrjägarens handbok.

82065Sen har vi då Bella Swan som i fyra böcker älskar vampyren Edward. Ingen har väl missat att sista delen på svenska redan släppts? I Så länge vi båda andas får vi veta hur det går i den besvärliga kärlekshistorien mellan en människa och en vampyr.

Vampyrerna i Stephenie Meyers böcker är raka motsatsen till de Van Helsing kämpar mot. Meyers vampyrer är otroligt vackra, roliga och charmiga. Edward och hans familj är därtill ”vegeterianer” dvs de äter inte människor utan bara djur. De försöker leva i fred och frid.

Sen finns det dock även onda vampyrer i böckerna – vampyrer som ställer till det för Bella och Edward. Vampyrer jag är säker på att Van Helsing gärna hade dödat.

Böckerna heter: Om jag kunde drömma, När jag hör din röst, Ljudet av ditt hjärta och Så länge vi båda andas.

Ingen har väl heller missat att Meyers böcker blivit och håller på att bli film? Kolla in Twilightswedens hemsida.

Kolla också in DN här om Twilightnights som jag tidigare skrivit om bl.a.  här på Flaskposten.

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


