Grattis Kristina!

En tradition som vi Flaskpostare börjar få är att gå på Svenska barnboks institutets debutantdag och lyssna på massa spännande författardebutanter som berättar om sina böcker. Festlig avslutning på dagen är utdelning av Slangbellan-priset som Sveriges författarförbunds barn och ungdomsavdelning (BUS) delar ut.

I år gick priset till Kristina Digman för fina boken Floras kulle. kristina-digman

Stort GRATTIS säger vi till Kristina och inte nog med det. Vi passade på att intervjua henne efter prisutdelningen (där Kristina fick ett fint diplom, 30000 kr och en slangbella):

FLASKPOSTEN INTERVJUAR: KRISTINA DIGMAN

1. Hur kom det sig att du blev illustratör?

Från början är jag konstnär och höll på med många olika projekt. En dag fick jag så en förfrågan om jag ville illustrera boken Vår hemliga trädgård och efter det har det rullat på. Att vara illustratör passar mig, att få en text triggar igång min fantasi!

29652596_o_1Vår hemliga trädgård med text av Sanna Töringe.

2. Har du någon ny bok på gång?

Om två veckor kommer en ny bok om Flora: Floras blommor. Sen jobbar jag på en spökbok tillsammans med Sanna Töringe som kommer till hösten. Och en bok: Dagbok från hönsgården tillsammans med Barbro Lindgren.

3. Har du någon favoritbok/illustration bland dina egna böcker/bilder?

Jag vill, jag vill, jag vill! (tillsammans med Sanna Töringe)9789129657654

4. Vad är roligast respektive tråkigast med ditt jobb?

Roligast är att jag får jobba med det jag gillar att göra!

Tråkigast är att hålla på med bokföring och liknande saker…

5. Vilken superkraft skulle du vilja ha och varför?

Flyga! Det skulle vara lätt att förflytta sig och tänk att kunna plocka körsbären som sitter högst upp i träden.

6. Är det roligast att illustrera andras texter eller dina egna?Hur mycket bestämmer du själv hur en bild ska se ut om du jobbar tillsammans med en författare?

Det är lättare att illustrera än att skriva en text. Till Floras kulle gjorde jag först bilderna och skrev sedan texten. När jag jobbar tillsammans med Sanna (Töringe) jobbar vi parallellt och utbyter idéer. Jag känner snabbt vad som är en bra bilderbokstext. Det är svårt att illustrera om texten är för detaljerad.

Avslutningsvis fem snabba. Vilken är din/ditt favorit:

– rätt: sushi

– ställe: Italien

– färg: blått

– djur: katt

– bok: Sommarboken av Tove Jansson

sbis-debutantdag12mars09-024

Flaskposten träffar Kristina Digman!

och psst vi träffade även andra spännande författare och illustratörer! Håll utkik i Flaskposten så kommer de också dyka upp här.

2 Responses to “Grattis Kristina!”


  1. 1 I.D. 13, mars, 2009 kl. 6:15 e m

    Åh hurra för Kristina Digman! Och hurra för finfin intervju!

  2. 2 flaskpostenkarin 14, mars, 2009 kl. 7:50 f m

    JA, Floras kulle är bara SÅ VÄRD!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


