Hungriga, livsfarliga, andar

Jenny hatar sig själv och tycker att det är hennes eget fel att hon är mobbad.  Sommaren mellan 7:an och 8:an bestämmer hon sig för att bli någon som syns. Och det enda sättet att verkligen synas är att bli snygg, d.v.s. smal, och kunna ha tajta jeans i storlek 0. Nu jävlar ska hon ta revansch på mobbarna och de redan perfekta.

Decembergatans hungriga andar av Ulrika Lidbo

Decembergatans hungriga andar av Ulrika Lidbo

Och det är det som är grejen. Alla är så jävla säkra. Vet hur de ska göra för att försvara och stå upp för sig. De verkar göra det på rutin. Ryggmärgsmässigt.

Jag fattar inte hur de gör.

Jag har inte något av det där.

Jag är bara en fet, ful, mesig och grå typ som har ett jättebarnsligt rum utan en enda plansch på någon popgrupp och inte vet någonting om musik.

Men Jennys bantning går överstyr. Hon slutar äta och motionerar i stället tills hon ramlar omkull. Snart möter Jenny granntjejen Betty som också talar ätstörningarnas hemliga språk. Tillsammans lever tjejerna, enligt dem själva, meningsfulla och glamourösa liv. Fast vi som läser boken ser att det är tvärtom: att de är sjuka. För det är sjukt att äta helt hysteriskt mycket: chips, frysta pajer, grädde, Ballerinakex, smör och en massa annat på bara några få minuter. För att sen kräkas tills man är alldeles slut. Ingen mår bra av det. Särskilt inte Betty. Hon råkar riktigt illa ut och Jenny sjunker allt djupare in i anorexin. Först när kliniken som hon vårdas vid läggs ner, inser hon att hon själv måste ta ansvar för sitt liv.

Ulrika Lidbos första ungdomsbok är skitbra. Decembergatans hungriga andar är arg och trummar sig in i den som läser.  Och jag tänker: den som är frisk och läser denhär boken kommer att fatta hur det är att vara sjuk. Det är bra. Den som är sjuk och läser den här boken kommer förhoppningsvis att bli lika stark som Jenny blir i slutet. Det tror jag på.

Ka

3 Responses to “Hungriga, livsfarliga, andar”


  1. 1 Sofia 16, mars, 2009 kl. 12:29 e m

    den här boken ska jag läsa!! verkar otroligt bra och VIKTIG!

  2. 2 Johanna 8, mars, 2010 kl. 11:07 f m

    Ett år senare:
    NU har jag också läst och jag är helt bländad!
    Hoppas att den här läskiga och underbart skrivna boken vinner Slangbellan-priset på torsdag!

  3. 3 Sofia 8, mars, 2010 kl. 1:07 e m

    det hoppas jag också!! Den är så underbart bra.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


