She was always different

Nu ska jag tipsa om en bok som inte finns på svenska. Den verkar inte ens gå att låna på biblioteken. Och jag vet inte om den går att köpa i någon bokhandel i Sverige. Kanske är det helt värdelöst att tipsa om en sådan bok? Eller inte. Här får ni i vilket fall tipset.

I Paris finns en liten men världskänd bokaffär: Shakespeare and company. Förra våren besökte jag bokaffären och vilken underbar affär! Böcker från golv till tak, trångt och mysigt. Det var nästan som att kliva in i en annan tid och värld.

Längst upp på övervåningen i ett hörn fanns barn och ungdomshörnan. Och där stod en bilderbok om Coco Chanel: Different like Coco av Elizabeth Matthews.

cc

I boken får vi läsa om Coco ända från det att hon växer upp i en fattig familj, skickas i väg till barnhem efter att mamman dör, uppfostras av stränga nunnor och får jobb i en syateljé. Men inte nog med det. Vi får också följa hennes väg fram till att hon helt revolutionerar modet som var då (ungefär på 1910-talet). Tänk att lyckas få nästan alla att slänga korsetter, ta på sig lösa och sköna koftor och framför allt – ha kjolar som slutar strax under knät så det var lätt att röra sig (det blev lite av en skandal!).

mode <— så kunde man se ut före och efter Coco —>           coco-chanel5

Coco gick verkligen sin egen väg och som författaren skriver i

boken:  she was always different!

Inte tror jag det är många modeskapare som hamnat i en fin bilderbok heller.

Häftigt.

/Sofia

4 Responses to “She was always different”


  1. 1 FlaskpostJohanna 17, mars, 2009 kl. 12:00 f m

    Åh vilket helt underbart boktips! Jag vill både läsa och titta i den här boken och åka till Paris och besöka bokhandeln!!!

  2. 2 Sofia 17, mars, 2009 kl. 11:53 f m

    Tack!! du kan få läsa mitt ex. av boken någongång. Och resa till Paris och ett besök på bokhandeln rekommenderar jag verkligen!

  3. 4 Sofia 17, mars, 2009 kl. 4:48 e m

    Åh vad roligt!! Jag måste ha kollat slarvigt när jag sökte efter boken : )


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


