För den som kan läsa böcker finns inga gränser!

TAMERINSTITUTET i Ramallah har precis annonserats som mottagare av årets Astrid Lindgren-pris!

ALMA-sidan kan man läsa att Tamerinstituet är en organisation som sedan 1989 arbetar på Västbanken och i Gaza för att ge barn och unga tillgång till böcker och lärande eftersom deras skolgång, fritid och liv blivit lidande av oroligheterna i området.

Tamerinstitutet delar också ut läspass i vilka man får en stämpel för varje bok man läst. Och det gör man som en ”symbol för att för den som kan läsa böcker existerar inga gränser.”  (det här tycker jag var fint, tänkvärtsfint!) Läs mer HÄR

3 Responses to “För den som kan läsa böcker finns inga gränser!”


  1. 1 Sofia 24, mars, 2009 kl. 1:59 e m

    en riktig värdig vinnare!! jag gillar när ALMA-priset går till organisationer som arbetar läsfrämjande. Hurra och toppenbra!!

  2. 2 lena kjersen edman 26, mars, 2009 kl. 11:35 e m

    Vaxholmen-Johanna,
    visst vet du (och alla som bor i Vaxholm) att en av Sveriges och världens allra bästa författare är född i Vaxholm!
    Förra helgen var jag med i NYKÖPING på
    härlig
    MARIA GRIPE- FESTIVAL!

    Ska inte också Vaxholm fira Maria Gripe?
    JOOO!!!!
    Det finns barn som det är synd om. De barnen vet inte om att de här underbara böckerna finns :
    Tre trappor upp med hiss
    Eget rum
    Egna världar

    Visst har Maria Gripe i de böckerna inspirerats av sin barndoms jungfrukammare i det borgerliga Waltherska hemmet i Vaxholm.
    Så: FESTIVALA!

    Och läs om, njutläs:
    Glastunneln, Glasblåsarns barn, Tordyveln flyger i skymningen, Agnes Cecilia – en sällsam historia, alla Skuggan-böckerna ….

  3. 3 JOHANNA 27, mars, 2009 kl. 6:25 f m

    Lena, det visste jag inte! Och jag kommer ju från Vaxholm och allt och jag är absolut ett Gripe-fan och så har jag ändå missat det, galet!
    Detta kommer givetvis att uppmärksammas med Maria Gripe-tema i en eller annan form någon gång framöver, var så säker 🙂


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


