Längtansböcker, dagböcker, kuddböcker, nattböcker – vad finns det mer?

Vad skriver du? Har du en dagbok eller liknande? Det har inte jag för närvarande, men jag skulle hemskt gärna vilja ha en. Cordelia skrev i sin kuddbok och Emma Gloria har en längtansbok. Det verkar så bra.

Jag tycker mycket, mycket, mycket bra om denhär boken: Emma Gloria och den röda längtansboken.

Emma Gloria och den röda Längtansboken

Emma Gloria är fjorton år och längtar efter sin vän (hon .h.a.t.a.r. att kalla honom för ”sin kille”) Sandor som åkt till Paris för att studera vid ett klassiskt musikkonservatorium. Han är redan fantastiskt bra på att spela cello, men skall alltså nu bli bättre. Emma Gloria står ensam kvar bland tuggummituggande tjejer som inte förstår henne. Den enda som är någotsånär snäll är Rainer, pianoläraren. Men han kanske är för snäll…? Om allt detta, men också en hel del annat, skriver Emma Gloria i sin röda Längtansbok – till en undflyende person som heter Cecilia.

Hoppas att Henrika Andersson skriver en ny bok om Emma Gloria snart. Jag tycker att det är så skönt att Henrika Andersson litar på att den som läser är smart och förstår var hon menar, utan att hon behöver skriva det rakt ut. Allt är lite mystiskt och ingenting onödigt skrivs ner. Å, jag kanske ska börja skriva en längtansbok också – en bok där jag skriver om hur mycket jag längtar efter nästa bok om Emma Gloria!

Fast vet ni – det finns redan en annan bok om Emma Gloria: Emma Gloria och de levande varslarna verkar vara riktigt, riktigt spännande. Kanske får vi veta vem Cecilia är om vi läser denhär boken?

Emma Gloria och de levande varslarna

/Flaskpostar-Ka

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


