Janis står och blickar värsta tänkbara scenario rätt i nyllet:

Bästisen, själens syster, underbara, fantastiska, bästa Emelie är den det står om på löpsedlarna. Sju personer ihjälskjutna och så självmordet inne i rektorns rum, mitt framför rektorns, polisernas och Janis ögon,

Våra blickar möttes en kort stund. Då log hon. Hon log! Sedan stoppade hon pistolen i munnen och tryckte av.
Gud! Hennes hjärna. Hennes tankar. På väggen.

Vad gör man efter att något sådant har hänt? Gråter på begravningen? Bryter ihop och kommer igen? Janis i Janis den magnifika gör ingetdera. I stället snor hon brorsans snygga bil och ger sig ut på vägarna, trots att hon inte har körkort, för att göra det hon och Emelie lovat varandra. Janis kastar sig iväg på jakt efter det ultimata. Och på vägen dit möter hon en hel del människor, kanske även lyckan? Janis den magnifika

Janis (som fått namnet efter pappans stora idol Janis Joplin*) gör precis allt det jag själv drömde om att göra när jag var i hennes ålder, ungefär 16, 17 år, och det är underbart att följa med på vägarna. Hon är språngvild och kastar sig rakt in i farorna utan att tänka sig för. Allt lever hon, ut, ut, ut… Fast hon hinner tänka en hel del också. På sin familj och framtiden, men allra mest på dåtiden och Emelie. Älskade, bästa Emelie. Varför gjorde hon som hon gjorde? Var det Janis fel?

Om du har läst Johanna Nilssons tidigare böcker, vet du att hon ofta skriver om trassliga, grubblande personer. Janis den magnifika är inget undantag, men där jag har blivit smygirriterad på huvudpersonerna i de tidigare böckerna för att de aldrig göööör något, är Janis tvärtom. Och det gillar jag! Gör du? Testa att läs! Kolla om boken finns inne på bibblan när du går dit nästa gång…

/Ka
* Hon var verkligen jättejättebra, jag älskar hennes musik….

4 Responses to “Janis står och blickar värsta tänkbara scenario rätt i nyllet:”


  1. 1 I.D. 6, maj, 2009 kl. 5:47 e m

    Det var en jädra fin recce detta, och boken verkar spännande! Storyn påminner lite om den i … en annan bok vars titel har ramlat ur hjärnan. Hm. Men den var också bra!

  2. 2 flaskpostenJohanna 7, maj, 2009 kl. 11:22 f m

    Ka, jag håller med I.D.! Blir så sugen på att läsa den här boken av att läsa ditt tips 🙂

    Men sen är det så att jag är lite osäker på om jag tycker om Johanna Nilssons sätt att skriva, i allafall i vissa böcker.

    Jag har läst vuxenböckerna ”Konsten att vara Ela” och ”Rebell med frusna fötter” och lockats av temat, men sen direkt känt att NEJ alldeles för övertydligt och enkelt på nåt vis.
    Det konstiga är att de två barnböckerna som jag läst ”Robin med huvan” och ”Landet med de tusen namnen” tycker jag är helt annorlunda, svävande och inte alls förenklade. Jag gillar det bättre, men det är inte helt fullträff då heller tycker jag. Det känns som att det också är ett lite enkelt sätt att komma undan, att skriva så luddigt och öppet.
    Jag vill att hon ska skriva om såna saker som hon gör, fast hålla sig mittemellan, är ni med?
    Har hon gjort det i någon bok? I så fall vill jag nämligen läsa den!

  3. 3 flaskpostenkarin 7, maj, 2009 kl. 5:12 e m

    Kul att ni blir peppo!:-)
    Jag har läst Konsten att vara Ela (blev irriterad), Robin med huvan (gillade!), Pojken som botade sömnen (ja, den är fin, men rätt övertydlig!) och Landet med de tusen namnen (kan inte bestämma mig…) och har kanske lite samma känsla som du. Ibland känns språket för stort för händelserna, andra gånger är det precis tvärtom. Skumt! Kan inte du läsa Pojken som botade sömnen? Jag läser om den och så har vi en mini-bokcirkel på flaskposten. Vad säger ni, Johanna-Sofia-och alla andra ÄR NI MED?

  4. 4 flaskpostenJohanna 8, maj, 2009 kl. 8:55 f m

    Hurra, jag är inte den enda trädgårdsmusen (hej! ”Ost till alla möss”-läsare) i världen som tänker lite så alltså!

    På en gång kan jag konstatera att jag inte kommer att läsa Pojken som botade sömnen på länge. Vi har den inte på biblioteket här, så i min värld blir det för mycket hallå att greja fram plus läsa den nu. Men om vi kommer ihåg idén så kan vi göra ett försök vid senare tillfälle. Kan bli intressant att försöka sätta fingret på den där skumma känslan ihop! Jag skriver upp den på min kilometerlånga läslista hursomhelst.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


