Välkommen till en skräckspäckad natt….

På Västerhaninge bibliotek där jag jobbar (och många fler ställen, antar jag) är Darren Shans vampyrböcker väldigt populära. Den senaste delen har haft rekordlång och fansen i min stammisfemma har varit inne och frågat efter den sedan i januari. Men nu får Darren Shan se upp! Han kommer definitivt att få konkurrens av Andrew Nance. Jag säger bara: varning för mardrömmar! I helgen var jag långt ute i skogen, i ett litet torp utan varmvatten… Dasset ligger på andra sidan en grusväg och en bit in i skogen. Att gå dit mitt i natten är inte så jättemysigt. Särskilt inte om man har läst En natt på Daemon Hall av Andrew Nance precis innan man somnade.

Wade är en av finalisterna i en skräckskrivtävling, utlyst av Ian Tremblin, succéförfattare. Förstapris i tävlingen är att få en bok publicerad i serien Makabra mästerverk. Men först måste Wade, tillsammans med de fyra övriga finalisterna, delta i en ryslig natt på Daemon Hall. Jag citerar Mr Tremlins brev till Wade:

En natt på Daemon Hall Var vänlig och kom dit ensam. Bär oömma och bekväma kläder. Ta med en sovsäck, även om jag starkt betvivlar att någon kommer att sova. Inga ryggsäckar, väskor eller liknande är tillåtna. Det som inte får plats i din ficka lämnar du hemma. Kameror, mobiltelefoner, mp3-spelare, och alla former av inspelningsutrustning är förbjudna. Ficklampor står också på listan över otillåtna saker. Den som ertappas med en ficklampa kommer omedelbart att få lämna Daemon Hall och förlorar därmed alla möjligheter att vinna tävlingen.

De fem finalisterna är väldigt olika varandra: Kara med de tjocka glasögonen tycks mest ha kommit med av en slump, hon är livrädd för skräckfilmer och andra skräckberättelser. Chris är en kraftigt byggd fotbollspelare med höga tankar om sig själv, Demarius är en riktigt laidback dreadlocks-typ och Chelsea är en hängiven gothare. Huvudpersonen och jagberättaren Wade är livrädd för att bli sinnessjuk. Denhär boken är riktigt, riktigt läskig. Ungdomarna råkar ut för en hel del hemskheter, och dendär Ian Tremblin verkar inte vara vid helt sunda vätskor. Dessutom får ungdomarna i uppdrag att läsa sina tävlingsbidrag högt och ahhhhh, dehär ungdomarna har rätt snuskig fantasi. Som sagt: varning för mardrömmar…

/Ka

PS. Läs en intervju med författaren här (på engelska)!

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


