Vårkänslor i luften???

Igår skrev Sofia att hon hade blivit kär i två bilderböcker. Idag skriver jag att jag har blivit kär i en kapitelbok. Fast ni fattar väl vad vi menar – jag är i alla fall inte särskilt sugen på att pussas med den bok jag snart kommer att berätta om, men jag tycker väldigt, väldigt mycket om den och om jag hade ett barn skulle jag genast köpa denhär boken till det barnet. Sen skulle vi sitta och läsa tillsammans i boken.  ”Jajaja, vilken bok är det hon pratar om då?” tänker ni kanske nu. Det ska jag berätta. Boken heter Ost till alla möss och är skriven av Ulf Nilsson. Gitte Spee har gjort de fina bilderna. 

Ost till alla möss

Bokens berättare är en liten mus. När han föds smäller han in i en vägg och plötsligt börjar han tänka! Det är lite sorgligt när han upptäcker att mamman inte tänker, utan bara har bråttom hela tiden och säger samma sak tre gånger i rad.  Vi får följa med den lilla musen ut i världen, på hans stora äventyr, och det gör en liksom varm i magen att tänka på hur det går till när man tänker. För den lilla musen tänker mycket på det. När vuxna människor tänker på hur man tänker, kallas det för att man filosoferar. Jag skulle vilja säga att denhär lilla musen är en riktig filosof och att alla som läser om honom kan bli filosofer också!

Nästan allt är väldigt bra med Ost till alla möss. En enda sak är liiiite, liiiiite dum. Det är att boken känns väldigt lik En dag med mössens brandkår. Fast det gör inget, eftersom det är Ulf Nilsson som har skrivit den boken också.

/Ka

2 Responses to “Vårkänslor i luften???”


  1. 1 flaskpostenJohanna 7, maj, 2009 kl. 10:53 f m

    Jag håller också på och läser och filosoferar med musen i ”Ost till alla möss” lite då och då!
    Senast jag läste hade han förstått att världen var en ”SAGOLIK SOPTUNNA”. En rätt så träffande beskrivning, tycker jag 🙂

  2. 2 flaskpostenkarin 7, maj, 2009 kl. 5:07 e m

    Ja, den SAGOLIKA SOPTUNNAN, ÅH!


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


