HURRA FÖR VÅR VÄN HALVTIDSINDIANEN!

Här kommer, lite sent, ett rungande och fyrfaldigt HURRA, HURRA, HURRA, HURRAAAAAAAAA för

Sherman Alexie

som har skrivit

Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian

Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian.

Det är nämligen så att Sherman Alexies bok har blivit årets Peter Pan-pristagare. Men vad är då Peter Pan-priset? Jo, det:

Instiftades år 2000 av IBBY Sverige och Bok & Bibliotek. Priset går till en utländsk barn- eller ungdomsbok, som har litterära och innehållsmässiga kvalitéer och uppfyller ett eller flera av följande kriterier:

– den visar ett nytt eller i Sverige mindre känt författarskap

– den kommer från ett land, språk eller kultur som är mindre vanligt förekommande i Sverige

– den har ett innehåll som fokuserar barn eller ungdomar andra länder och kulturer

Sofia skrev om boken här och för precis en vecka sedan pratade vi om den i Läsecirkeln (som vi kallar för BOKCIRKUS) på Västerhaninge bibliotek. Om du inte har läst Sherman Alexies bok ännu, tycker jag att du ska göra det nu. Alla i bokcirkusen är helt överens om att boken är så himla bra för att den handlar om allvarliga saker, men är skriven på ett väldigt roligt sätt.

Silverstjärnorna är också fina: det är två väldigt bra böcker som nästan vann. Särskilt den ena faktiskt älskar jag: Honungsblomma

6 Responses to “HURRA FÖR VÅR VÄN HALVTIDSINDIANEN!”


  1. 1 FlaskpostenJohanna 22, maj, 2009 kl. 11:01 f m

    Då är jag den enda Flaskpostaren som inte läst än. Skriver genast upp den på min sommarläsarlista :)!

  2. 2 sofia 22, maj, 2009 kl. 3:36 e m

    och jag skyltar med den här på jobbet och försöker få ALLA att läsa den.

  3. 3 lena kjersen edman 24, maj, 2009 kl. 2:34 e m

    .. om man vill läsa mer om indianer i dag, så är den här boken också väldigt bra:

    Du är också indian, Pamela
    av Stig Ericsson

    Stig Ericsson (som var en stor indiankännare) har också skrivit lättlästa böcker om indianer (med bilder av Tord Nygren)
    t ex
    Lilla Vargen får sitt namn

    Men den allra. allra bästa Stig Ericsson-boken är nog ändå
    bilderboken
    Ropande korpen

    Jag gillar också Helmer Linderhoms indianböcker

  4. 4 flaskpostenkarin 24, maj, 2009 kl. 6:30 e m

    Hur är dehär indianböckerna? Handlar de om indianer-och-cowboys, eller läser man om indianer i en modernasre tid – som i Den absolut sanna historien om mitt liv som halvtidsindian?

  5. 5 lena kjersen edman 25, maj, 2009 kl. 8:32 f m

    Du är också indian, Pamela
    utspelas i nästan nutid, på 1900-talet.
    (En annan, stark,bok om en indianflicka är klassikern Indianernas fånge av Lois Lenski. Men i den är det, om jag minns rätt, 1700-tal.)

    Lilla Vargen-barnböckerna är tidlösa.

    Helmer Linderholm ”Riddarna och de röda” utspelas på 1600-talet (?) Det som jag minns bäst från läsningen av dem är hur indianer firade en flicka när hon fick sin första menstruation.
    Och så minns jag en fascinerande scen när kärleksbegreppet diskuteras …. (Huvudpersonen är en fransk flicka. Hennes pappa deltar i indiankrigen i Kanada. Flickans mamma är svartsjuk på de indiankvinnor som hon tror förför hennes make där långt borta.Så flickans mycket franska mamma drar med sig dottern och en nyfödd lillebror och reser till Kanada för att se vad som pågår. Der visar sig att mannen/papapan i Kanade lever med en indiankvinna.)

  6. 6 flaskpostenkarin 25, maj, 2009 kl. 2:56 e m

    TACK, Lena!!! Å, så bra för alla oss som missat dessa böcker.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


