Var finns den motsatta boken?

Vardaglig tjej träffar kille. Tjejen blir kär men tror inte hon duger eftersom killen redan har en snygg och cool flickvän. Tjejen och tjejens bästis börjar med operation make over för att göra tjejen snygg och häftig och tuff och cool. Allt för att snärja killen. Samtidigt finns orosmolnet att tjejens mamma bestämt att hela familjen ska flytta till en annan del av landet. Aaaaaa det är inget bra nu när tjejen blivit kär.

918507165X

Temat i boken är egentligen helt okej – ska man behöva ändra på sig vara för att försöka behaga någon eller duger man som man är?

Tyvärr är berättelsen förutsägbar, ytlig och ganska trist.

MEN det som jag verkligen började fundera på är: var finns de liknande böckerna men med en kille i huvudrollen? En kille som blir kär och som sen ändrar hela sig för att behaga och försöka få en tjejs uppmärksamhet?

Tips mottages tacksamt. För jag tror jag måste läsa en sådan bok nu. En där killen är osäker, känner sig ful och tvivlar på hur han ska kunna få uppmärksamhet från tjejen (eller killen) han blivit kär i.

/Sofia

10 Responses to “Var finns den motsatta boken?”


  1. 1 flaskpostenkarin 29, maj, 2009 kl. 10:22 f m

    Vad sägs om Vad är så skört att det bryts om man säger dess namn? eller kanske Simon och Sophie?

  2. 2 lena kjersen edman 29, maj, 2009 kl. 11:25 f m

    Tycho och Angela av Margaret Mahy BRA!!!!
    Hjärtans fröjd, Anarkai av Per Nilsson
    Boken om Birthe av Max Lundgren
    Solo för gitarr av Cynthia Voigt
    Vinterviken av Mats Wahl
    Bron till Terabitia av Kathrine Paterson
    Att spela människa av Ursula le Guin
    Glastunneln av Maria Gripe
    Nu vet jag av Aidan Chambers
    Den första gång jag såg dig Av Katarina Kuick
    Äventyrsveckan av Sofia Nordin
    Sandor slash Ida av Sara Kadefos
    Ulf Starks böcker
    Christina Herrströms böcker ( SKRIV FLER, CHRISTINA!)

    Utgivningen av de böcker som du efterlyser har minskat.
    Litet har vi oss själva att skylla – d v s många bloggskribenter och bibliotekarier – som på senare år, tillsammans med förlagen, gör jättereklam för ungdomsböcker av sådana författare som entusiastiskt – och ofta läsvänligt – skriver om tjejer som är så förälskade så att de nästan blir galna.
    Ibland längtar jag efter en smula ideologikritik ,,,,
    (Och man är faktiskt inte feminist om man inte själv vill göra något åt ökad jämställdhet mellan könen. Det duger inte med ett skratt säga att ”det är klart att jag är feminist, men ….”)

  3. 3 flaskpostenkarin 29, maj, 2009 kl. 1:00 e m

    TACK! LENA! Och jag lägger till Hon heter Beatrice av Bo R. Holmberg, samt hans bok för något yngre läsare, Ska vi rymma? Det finns många, många fler. Tricks av Björn Sortland, till exempel (fast den är inte så himla bra). Det är bara så, precis som Lena skriver, att många vuxna har makt över vilka texter som blir böcker, vilka böcker som syns och – här kommer det viktigaste – MÅNGA VUXNA SOM HAR MASSOR AV PENGAR OCH VILL HA ÄNNU MER lever på att fördomar och föråldrade sätt att se på killar/tjejer…

    Nej, dethär blev snurrigt, jag skyller på att jag hade feber i morse. Men ni kanske fattar vad jag menar ändå?

  4. 4 lena kjersen edman 29, maj, 2009 kl. 3:10 e m

    En bok som nog står på hyllan Hcg på biblioteket
    (HCG betyder Hot, Cool, Great)
    eller på hyllan Hcf
    (Hot, Cool, Fantastic)
    är precis den bok som Flaskosten efterlyser:

    Per Nilsson
    Flickan jag älskar heter Milena

    Milena, som pojken i boken älskar, finns med också i flera av Per Nilssons ungdomsromaner = Hot/Cool-böcker.

  5. 5 Ika 29, maj, 2009 kl. 6:03 e m

    jag tycker att Johanna Lindbäcks En liten chock också passar in i den här omvända kategorin.

  6. 6 flaskpostenkarin 30, maj, 2009 kl. 7:12 f m

    HAHA, vilka fina tolkningar av annars rätt trista biblioteks-signa!

    Justja, Ika!

    Sofia – här får vi ju ihop en riktigt fin lista. Vi kanske kan ordna ett litet ”omvända-boken-läger” för oss flaskpostare i sommar? Kom just att tänka på Före och efter Bella av Maja Hjertzell också.

  7. 7 sofia 30, maj, 2009 kl. 10:07 f m

    TACK för alla fina och bra förslag! Det är toppen med tips. En del har jag redan läst – andra inte men ska absolut kolla upp.

    det jag allra helst skulle vilja läsa är en bok om en kär kille men som om den handlade om en tjej skulle vara rosa och kanske ha glitter på framsidan. Om ni förstår vilken ”genre” jag menar? Helst ska handlingen utspela sig i Storbritannien eller USA samt vara klassad uHce (eller möjligen Hcg).

    Helt enkelt en i mångas ögon ”oseriös” och ”ytlig” bok. Men jag börjar tvivla på om det finns en sådan bok om en kille.

    Förresten måste jag bara lägga till att jag tycker jättemycket om Flickan jag älskar heter Milena och när jag bokpratade om den boken blev den älskad av i stort sett alla i klassen.

  8. 8 flaskpostenkarin 30, maj, 2009 kl. 4:59 e m

    Jamen då fattar jag lite mer.

    Äsch, varför inte läsa om tjejer som blir kära i tjejer eller killar som blir kära i killar i stället – det är mycket roligare 🙂

    Fast du – vad sägs om Nick och Norahs oändliga låtlista? Den är tippentoppenbra!

  9. 9 flaskpostenkarin 30, maj, 2009 kl. 6:44 e m

    PS. Nog finns det väldigt många hollywoodfilmer som handar om nördiga killar som vill bli ihop med den snyggaste tjejen? Tänk till exempel på Can’t buy me love… SOFIA; du får skriva en sån bok du är ute efter! Gör det nu!

  10. 10 sofia 31, maj, 2009 kl. 8:18 e m

    jag tänkte faktiskt också att det kunde vara kul/intressant att läsa en ”rosa glitterbok” om en tjej som blir kär i en tjej el. kille i en kille.

    Filmer finns det kanske fler än böcker! och tv-serier.

    och noooo jag vill inte skriva en bok bara läsa en som ett del av ett litet ”projekt”.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


