Och vågorna slår mot stranden…

Jag har läst en bok som går PANG BOM RAKT IN I HELA KROPPEN, särskilt  HJÄRTAT och MAGEN och HJÄRNAN men också lite i benen*. Boken heter Vågbitar och kan se ut såhär:

Vågbitar 1 eller såhär: Vågbitar 2

Emma och Anna har varit bästa vänner sedan de var fyra år och Anna flyttade in i grannhuset. De har upplevt så mycket tillsammans, men nu är sommarlovet mellan femman och sexan snart slut och Emma kommer hem efter en lång resa.  Emma har fått bröst och börjat sminka sig. Anna har fått tandställning och bröstkorgen är lika platt som vanligt. Sakta, sakta slingrar sig Emma ur vänskapen och börjar vara med de tuffa killarna i stället. Hon blir direkt elak mot Anna… Å, det gör ont att läsa denhär boken! Så bra skriver författaren, Hilde Hagerup!

Det är många som hittar hit till Flaskposten för att de söker efter ”fina dikter”. Ni (vi!!!) som tycker om att läsa dikter (d.v.s. poesi), kan också läsa Vågbitar. Hilde Hagerups debutbok är väldigt poetisk: jag har skrivit ner en hel del meningar som blir som dikter om man läser dem långsamt. Vilka meningar det är – det håller jag för mig själv. Men läs, läs, läs så hittar du dina egna dikter, mitt inne i texten, när du minst anar det!

/Flaskposten-Ka

* ibland händer det att det börjar pirra i mina lär när jag läser riktigt bra böcker. Det gjorde det när jag läste denhär boken.

2 Responses to “Och vågorna slår mot stranden…”


  1. 1 jana 3, juni, 2009 kl. 8:37 e m

    Har funderat på att läsa den, ska nog ta och göra det. Oh, ja, det där med pirret i låren känner jag igen. Fast det har kommit helt nyligen. Sen jag började läsa Sagan om isfolket. Men ibland när man läser riktigt bra böcker känns det verkligen i hela kroppen!

  2. 2 flaskpostenkarin 6, juni, 2009 kl. 8:36 f m

    Ja, läs den, Jana! Fast du kommer nog inte att få samma sorts pirr som när du läser Isfolketböckerna 😉


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


