Vad var han egentligen,

den rätt länge namnlösa huvudpersonen (jagberättaren) i Meg Rosoffs tredje bok What I was? Det har jag inte blivit så mycket klokare på – trots att jag har läst ut boken (på engelska, den har inte översatts till svenska) nu. Men vad jag vet är att boken verkligen grep tag i mig och att jag läste väldigt många böcker samtidigt (och såg ovanligt mycket på tv), bara för att den skulle räcka längre. På så sätt har jag läst en och samma bok i tre veckors tid och det har varit underbart.

What I was handlar om en kille, grabb, pojke som har blivit utkastad från sina tidigare skolor och nu ska lära sig veta hut på ännu en internatskola. Han vantrivs och beger sig till stranden så fort han har en ledig stund. Eftersom dethär är i England är stranden väldigt våt och fylld av krabbor, kräftor, snäckor och andra havsdjur*. ebbflodUnder en rätt spännande upptäcktsfärd träffar han Finn som bor alldeles ensam i ett litet ruckel. Huvudpersonen blir nyfiken på den gåtfulle, hemlige, och väldigt snygge Finn och kommer snart tillbaka. Han upplever en märklig dragning tilll honom- det handlar inte om att han är förälskad eller på något annat sätt vill ha honom. Nej, huvudpersonen vill nog snarare VARA Finn. Samtidigt går det rykten på skolan om huvudpersonen. Stämningen är rätt hätsk och handlingen piskas hårdare framåt. Som läsare förstår man att något hemskt kommer att hända, men inte riktigt vad….

What I was är skriven på ett nästan drömskt sätt, det märks att det är någon som ser tillbaka på något som har hänt. Det gör att språket känns mognare och mer eftertänksamt än vad det skulle ha gjort ifall boken skulle ha varit skriven i ett direkt ”nu-perspektiv”. Jag gillar verkligen att läsa böcker som är skrivna på dethär sättet och längtar tills boken kommer på svenska. Då läser jag om den och ser allt jag missade nu!

What I wasTyvärr måste jag säga att jag tycker att omslaget är rätt missvisande, därför får det inte så mycket plats på Flaskposten. Hoppas att det blir ett finare när boken kommer ut på svenska. Hittills finns redan Så har jag det nu och Justin Case.

/Ka

* du känner väl till begreppen ebb och flod?

1 Response to “Vad var han egentligen,”


  1. 1 Pernilla 14, juni, 2009 kl. 12:55 e m

    OMG, vad spännande den här boken låter! Det blir sommarlistan direkt.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


