MidsommarBlomspaning

Bästa finaste boktipset för den som vill gå på BLOMSPANING och plocka blommor till midsommarafton, tycker jag är Kristina Digmans andra bok om Flora: FLORAS BLOMMOR

Vi som tittar in i boken får veta att ”varje blomma har en hemlighet, ett finurligt knep för att blomma år efter år.” Och sen får man träffa blommarna lite var och en för sig. Det här är mer som en flora än den förra boken Floras kulle.

Jag lärde mig en massa blomnytt och blev väldigt blomspanarsugen, vill gärna smyga mig ut och försöka hitta sju sorter till imorgon… Och det jag tycker allra bäst om med Floraboken är hur de olika blommorna beskrivs och jämförs med olika saker – stjärnor, solar, penslar och pärlhalsband. Och när jag kom till sidan där fingerborgsblomman presenterades som fina strutar som är rosa eller vita utanpå och prickiga inuti, kunde jag bara tänka på glass och tivoli!

Läs och titta, så midsomrigt! Kommer ni ihåg att vi på Flaskposten intervjuat Kristina när hon fick Slangbellanpriset? Här kan ni läsa: Grattis Kristina!

/Johanna-som-hoppas-på-att-hitta-något-förgätmigejblått

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


