Nick och Norahs oändliga låtlista

nicknorahNär jag slår igen boken Nick och Norahs oändliga låtlista är jag glad. Glad över att ha fått läsa en fin bok om kärlek, vänskap och musik. Nick och Norah har båda förstörda hjärtan efter jobbiga förhållanden. De träffas på en ruffig musikklubb i New York – lite av en slump: Nick får panik över att exet Tris är på väg fram till honom med nya killen i släptåg. Nick vänder sig till tjejen brevid (som han inte känner) och frågar om hon kan låtsas vara hans tjej de närmaste fem minutrarna. Tjejen är Norah. Och på den vägen bär det av ut i natten.

Boken utspelar sig under några timmar men det hinner hända massor. Känslor stormar och vänskap testas.

Genom hela boken löper musik som en röd tråd, vilket jag personligen gillar massor.

Du som inte kan få nog av Nick och Norah kan även se filmen som släpptes på dvd i dagarna. I rollen som Nick ser vi underbart söta Michael nnCera från t.ex. fina filmen Juno. Jag har inte sett  filmen så jag vet inte alls hur den är – om den är lika bra som boken. Men jag ska se den! Helst så snart som möjligt.

 

/Sofia

6 Responses to “Nick och Norahs oändliga låtlista”


  1. 1 FlaskpostJohanna 28, juni, 2009 kl. 9:38 f m

    Den här boken måste jag sommarläsa!
    Älskar när det är mycket musik i böcker. Böcker+musik=sant! En riktig favoritläskombo för mig, som känns nästan lika somrig som bok+hängmatta!

  2. 2 flaskpostenkarin 28, juni, 2009 kl. 2:09 e m

    Ja, läs den för farao! Det bara flyter, allt är guld osv.

  3. 3 sofia 28, juni, 2009 kl. 9:22 e m

    J: du får meddela här sen vad du tyckte om boken. Håller med om att bok + musik = toppen!

  4. 4 JOHANNA 8, juli, 2009 kl. 12:04 e m

    Nu har jag läst!
    Tre av fem J:n tyckte jag. Perfekt hängmatteläsning med highschoolfilmfeeling, MEN jag drogs inte riktigt med i det där med musiken, fast det ju var det jag lockades av från början, skumt!
    Tyckte ännu ännu bättre om ”Ibland bara måste man” av bara David Levithan, som Karin skrev om som en underbarhet på gamla Flaskposten:
    http://flaskposten.blogspirit.com/archive/2007/08/16/karlek-och-trassel-och-underbarheter.html

  5. 5 Sofia 8, juli, 2009 kl. 12:22 e m

    ooooh den har inte jag läst. Kanske kan läggas till sommarläsningslistan.

  6. 6 JOHANNA 8, juli, 2009 kl. 4:54 e m

    Ja gör det, den blir som en pappersvalekaramell (omslag+lite avgörande detalj i boken om jag minns rätt) i soldiset 🙂


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


