Fly!!!

Det dunkar, spränger i bröstet, huvudet och ja, hela kroppen, när jag läser om Ylva Ulvsdotter. För ÅH (ni fattar inte innan ni har läst finaste Månskensvargen,  skriven av en Ka-favorit) vilken fantastiskt bra historia jag läste under förra veckan. Gör er beredda på att riktigt slukas eller kanske dras eller varför inte kastas in i en värld långt tillbaka, till Ylva, Vargtass och någon annan (vars namn jag inte yttrar). Hörrni! Om jag  var på jobbet nu, skulle jag verkligen säga till alla i Bokmalarna och Bokcirkusen att läsa denhär. Särskilt RJ, TM, JB och MF – känn er träffade, dethär är boken för er!

Månskensvargen[ — Jajaja, sluta tjata nudå, vad är det egentligen för bok hon håller på och gafflar om? Typiskt dendär Ka att bara prata om känslor hela tiden, tänker ni eventuellt. Ok, förlåt, jag ska vara lite mer specifik, rakt på sak, skriva som de flesta brukar göra när de skriver om böcker i sina bloggar? Eller kanske inte? Vad får egentligen DIG att vilja läsa en bok? Är det information om bokens handling eller känslan någon annan fått när hon/hen/han läste den? — ]

MÅNSKENSVARGEN är helt enkelt strålande läsning. Det är 1300-tal, långt inne i skogarna, nära norska gränsen. Ylva kommer tillbaka till sin hemby efter att ha arbetat på sätern* under flera veckor, och finner hela byn i brand. Alla är döda, borta, allt är dött. Utom Fars-mor, som står och klamrar sig fast inne bland lågorna. Hon ropar åt Ylva att fly: PESTEN ÄR ÖVER OSS. Sedan dör hon. Å, det är så sorgligt! Ylva tvingar sig själv att gå in i skogen för att försöka överleva där. Men det är mycket farligt, farligare än hon någonsin kunnat föreställa sig…

585 sidor fullmatade med spänning, vänskap, sorg, överlevnad, äventyr, kärlek och mycket mer – finns det någon bättre sommarlovsläsning än så?

undrar eder flaskposten-Ka

* du fattar vad det är om du läser boken. Bonus: i slutet finns en lång och mycket genomarbetad ordlista som förklarar nästan allt och lite mer därtill

2 Responses to “Fly!!!”


  1. 1 Maria 29, juni, 2009 kl. 11:55 f m

    Jag håller absolut med!
    Jag sträckläste som en galning, och jag brukar inte ens gilla historiska böcker. Den har verkligen allt, och så gillar jag att man lite i taget får ta del av Ylvas väns historia (utan att avslöja för mycket).
    LÄS!

  2. 2 flaskpostenkarin 29, juni, 2009 kl. 1:22 e m

    Å, precis det gillar jag också – och så mycket mer. Transtemat till exempel. Ingen spoiler nu då…


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


