Å, tänk om det vore september 2010 nu!

När jag var ung för en sisådär 17-18 år sedan brukade jag åka tre stationer bort med pendeltåget till Sollentuna centrum. Sen gick jag och shoppade loss på Hennes & Mauritz. Nej, jag skämtar bara: hatade att handla kläder redan då. Jag gick till Sollentuna bibliotek, smög mig in till ungdomsavdelningen och satt där i flera timmar. Jag saknar dig

Läste Massor Av Litteratur. Min favoritförfattare var Peter Pohl. Jag kunde långa stycken ur hans böcker utantill. Det var svårt att bestämma mig för vilken bok jag gillade mest, men när Jag saknar dig, jag saknar dig! kom ut föll jag som en padda från bibblastolen ner mot den svala linoleummattan. AH! Cilla och Tina, jag älskade dem! Läste om och läste om och grät tills jag bara var en urkramad trasa. Fattar inte att jag inte köpte den någon himla gång – i stället åkte jag till bibblan och läste boken där och lånade hem den, gång på gång. Nu förstår ni att jag tyckte (och tycker!) hemskt bra om den boken. Eller hur? Fattar ni då hur glad jag blir över denhär lilla trevliga nyheten?

PS. Pappa, jag önskar mig Jag saknar dig, jag saknar dig! i julklapp. DS.

11 Responses to “Å, tänk om det vore september 2010 nu!”


  1. 1 Emma 29, juni, 2009 kl. 2:11 e m

    Ja hur många gångar har man inte läst den boken och gråtit så att sidorna i boken blev alldeles blöta. Spännande med film, hoppas bara att den blir så där superbra som boken är bara annars kommer jag bli grymt besivken.

    ps min favvoförfattare var också Peter Pohl och jag har typ nästan alla hans böcker hemma ds

  2. 2 Helena Ferry 29, juni, 2009 kl. 4:44 e m

    Oj, vad konstigt! Jag vet inte vad jag ska tycka, filmatiseringar av underbara böcker blir ju alltid fel. Man MÅSTE ju liksom se dem av någon anledning och sen blir man besviken… tycker jag. Håller i alla fall med om att boken är fantastisk. Peter Pohl kan verkligen skriva så att det känns.

  3. 3 Sandra 3, oktober, 2009 kl. 3:18 e m

    Hej!
    Jag saknar dig jag saknar dig var min favorit bok när jag var liten också, nu när jag letar efter den i vuxen ålder så hittar jag den inte någonstans. Vet ni vart man kan köpa den???
    Mvh,
    Sandra

  4. 4 flaskpostenkarin 3, oktober, 2009 kl. 4:17 e m

    Hej Sandra! Å, jag vet inte! Har kollat antikvariat.net, ebfa.se och alfamedia.se utan några resultat. Vill också ha boken! Vill också det!!

  5. 5 lena kjersén edman 4, oktober, 2009 kl. 10:20 f m

    Sandra hej!
    Två förslag
    1) Skriv till Peter Pohl och hör om författaren inte har egna exemplar av ”Jag saknar dig, jag saknar dig” att sälja till dig.
    Peter Pohl svarar alltid på brev. Du hittar hans adress på hans hemsida.
    2) En Bok För Alla – kanske kan ge ut boken på nytt. SKriv till En Bok För Alla och förslå detta. (Jag satt länge i EBFA-juryn och vet att juryn är mycket öppen för förslag från bokälskare som saknar en viss titel)

    Jag tycker att du inte ska välja mellan mina förslag, utan välj bägge!
    ”Jag saknar dig, jag saknar dig” är en bok som har betytt mycket för många människor. Tonåringen Gabriel Lidström, min granne, läste den boken flera gånger när hans pappa blev svårt sjuk.
    Jag har oxkså funnit tröst i den. Det berättar jag om i ”Fantasy & Reality” och i ”Författare som stör och berör”.

  6. 6 flaskpostenkarin 4, oktober, 2009 kl. 11:35 f m

    Bra tips! HEJA SANDRA!

  7. 7 flaskpostenkarin 4, oktober, 2009 kl. 11:36 f m

    Förresten: tror ni inte att förlaget tänker ge ut en ny upplaga av boken när filmen väl klättrar opp på biografdukarna?

  8. 8 Sofia 4, oktober, 2009 kl. 2:12 e m

    jo det tror jag. Men en snajdig framsida från filmen.

  9. 9 flaskpostenkarin 4, oktober, 2009 kl. 2:44 e m

    Ja, fy farao så fräscht det kommer att se ut!

  10. 10 lena kjersén edman 5, oktober, 2009 kl. 9:18 f m

    Tonåringen Gabriel, min grannpojke, lever inte längre. Han som för några år sedan då hans pappa var mycket sjuk, läste ”Jag saknar dig, jag saknar dig” gång på gång.(Jag berättar om det här ovan.)
    Härlige, rolige, populäre Gabriel skulle ha fyllt arton år härom dagen, men hanavled efter två dagars sjukdom när han var sexton år.
    På Gabbes begravning läste prästen (på Gabbes familjs önskan) ur
    ”Jag saknar dig, jag saknar dig” av Peter Pohl.
    Hon läste det avsnitt som handlar om den gamla själen.

    Om du, som läser detta, är ledsen och har ”Jag saknar dig, jag saknar dig” hemma – så läs gärna det stycket.
    Det ger tröst.

    Peter Pohl har också skrivit viktigt om vårt behov av tröst i den underbara ungdoms-novellantologin
    GRAVITATION.BERÄTTELSER OM ATT BLI STOR.

  11. 11 flaskpostenkarin 5, oktober, 2009 kl. 3:45 e m

    Å, så väldigt fint!!! Gravitation har jag här intill, men Jag saknar dig, jag saknar dig är alltså något som bara finns på bibblan – än så länge..


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


