Ont-i-magen-otäck-men-bra-bok

Går det att skriva och rita en bilderbok om en pojke som har en pappa som är arg? Och då menar jag riktigt arg. Alldeles urförbannad. En pappa som när som helst kan explodera och bli stor och fruktansvärd. En pappa som pojkens mamma försöker skydda pojken mot. Som mamman försöker lugna ner. Trippar på tå runt. Tar hand om fast pappan är hemsk. En pappa pojken inte får berätta om för någon. Inte ens snälla tanten med vita hunden. Allt ska vara så bra och normalt.

Den_Arge_omsl_2_2009

Svar: ja det går alldeles utmärkt att skapa en bilderbok på det hemska temat. Gro Dahle och Svein Nyhus har lyckats hur bra som helst. Boken heter Den arge.

Jag får ont i magen av Den arge. Tänker hur hemskt det kan vara för en del barn. Men hur bra det är att det finns en bok om hur det är att känna sig så liten som Boj gör.

SLUTET. Jag tänker faktiskt skriva lite om slutet här. När jag läste Den arge satt jag lite med hjärtat i halsgropen och undrade hur det skulle gå. Skulle Boj våga berätta för någon om det hemska som händer hemma. Svar ja. Boj berättar för kungen som kommer och tar hand om pappa. En pappa som på slutet blir liten och som ska lära sig laga sig själv så allt ska bli bra.

Gro Dahle och Svein Nyhus har även skapat Snäll tillsammans som Johanna skrev om här.

/Sofia

1 Response to “Ont-i-magen-otäck-men-bra-bok”


  1. 1 Ida 7, juli, 2009 kl. 2:40 e m

    Håller med, den här boken är verkligen, verkligen bra.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


