Nyss blev jag lite sur

Nyss blev jag lite sur. Det var en arg man på jobbet som var otrevlig. Fast jag försökte vara trevlig mot honom. När han hade gått hittade jag boken Sur, surare, glad av Ann-Christine Magnusson (text) och Tomas Nilsson (bild).

sursurareglad

Eftersom jag var lite sur tänkte jag att boken kanske passade mig. Så jag läste den. Och blev glad! Böcker är verkligen bland det bästa som finns.

Sur, surare, glad börjar med att några dumma barn retar Britta som sitter i kassan i mataffären. Britta blir jättearg och sur och är i sin tur otrevlig mot läraren Jan som är där och handlar. Jan får en klump i magen och blir på dåligt humör, vilket han tar ut över sin skolklass. I klassen går Måns som blir utskälld av Jan för att han glömt sin mattebok hemma. Måns får en klump i magen och tar ut sin ilska över Lisa i klassen. Lisa då? Ja hon blir också sur.

Och så sprider sig surheten från person till person genom hela boken. Inte ens Lisas hund går säker! Visst är det så – sura miner och arga ord ger klumpar i magen och det är väldigt lätt att fortsätta vara sur och arg om någon är dum och fräser mot en.

Nu slutar den här boken bra. Den slutar glatt! Det var det som gjorde mig på bra humör igen. För tänk på att även om surhet smittar så smittar glädje, leenden och hjälpsamhet också!

/Sofia

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


