Piggig eller suggig?

Nu har jag läst en helt fantastisk skön bok PIGGOR OCH SUGGOR av Lena Landström och med finroliga detaljfyllda teckningar av Olof Landström (ja det är favoritfåren Bu och Bäs författarföräldrar som har varit framme igen!). Och hela tiden har jag funderat över vilket släkte jag egentligen tillhör, piggornas eller suggornas?

Piggor är nyckelpigsliknande små filurer som är väldigt pigga, glada, snabba, ibland lite slarviga men framför allt mycket fulla av energi. Suggorna är små gråsuggsliknande kryp som mer tar dagen som den kommer och gillar att ta det lugnt, lite noggrannare än piggor är de också. Hmm, känner mig nog mest som en blandning faktiskt och vissa dagar lite mer som den ena sorten, för att nästa dag helt plötsligt ha svängt över i den andra personligheten…

Hursomhelst, i boken får vi följa ett par små grannfamiljer från vardera släktet och deras öden, äventyr och vänskap med båtturer, skogsutflykter, minipolspelande och partydramatik när ett ben blir brutet men festen ändå räddas!

Det här är en bok som livar upp med skojiga händelserkryp och finurliga ord. En perfekt högläsningskapitelbok om småkrypsvärlden där man till sist blir övertygad om att piggor+suggor=sant och det tycker jag är så fint!

/Johanna

8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


