Mårten Melin bloggar!!!

Woohoooo min superfavorit Mårten Melin har börjat blogga! Marten-Melin

På bloggen läser jag att han i januari kommer ut med en ny bok: Som trolleri. Längtar!

Mårten————->

trollericover

<–Så här fin är boken. Det är fenomenala Emma Adbåge som ritat.

 

/Sofia

20 Responses to “Mårten Melin bloggar!!!”


  1. 1 JOHANNA 18, augusti, 2009 kl. 8:15 e m

    oh, kul! Hur upptäckte du det, Sofia, har du bevakning på hans hemsida :)?

  2. 2 Sofia 18, augusti, 2009 kl. 8:54 e m

    ha ha, nej det har jag inte. Jag såg det på hmmm Bokfreak tror jag det var.

    idag visade jag Mårtens böcker för en flicka på jobbet och hon lånade Amor anfaller. Sen pratade vi om olika författare och vilka som skulle kunna komma till biblioteket och då tyckte hon att jag skulle bjuda in Mårten. Det vore skoj. Synd att han bor så långt bort bara.

  3. 3 Mårten 23, augusti, 2009 kl. 9:29 e m

    Mja men så långt bort är det väl inte? Hälsa tjejen i alla fall!

  4. 4 Sofia 25, augusti, 2009 kl. 1:28 e m

    Jag ska absolut säga Hej från dig till henne! Vad roligt.

    och avståndet… tja det beror väl såklart på vad man jämför med. Sverige är ju ett sådant avlångt land.

  5. 5 lena kjersén edman 25, augusti, 2009 kl. 3:43 e m

    En författare som inte alls finns långt borta, som är en av (tycker i alla fall jag) Sveriges allra bästa barnboksförfattare, är
    GUNNEL LINDE.
    Varför engageras hon så ytterst sällan av biblioteken i Stockholm`?
    Tycker ni inte om ”Jag är en varulvsunge” eller
    ”Mamm- och pappsagor” eller att sjunga sånger från ”Den osynliga ballongen”?
    Jooooo – trodde väl det!

    Om jag vore bibliotekarie i Stockholmstrakten (men det är jag inte) så skulle jag absolut skynda mig att be Gunnel Linde komma till mitt bibliotek – och bjuda på sång och musik därtill.

    P S När jag bokpratar för vuxna (på Rotary och sådana ställen) har jag nästan alltid med Gunnel Lindes tre mamma-böcker – de som börjar med ”När mormor var mamma”.
    Helt underbara! Det blir så fina samtal – och kul att jämföra med den nu aktuella mormorsboken.

  6. 6 lena kjersén edman 25, augusti, 2009 kl. 4:24 e m

    Johanna och Sofia och andra MårtenMelin-diggare.

    NU är böckerna beställda till mig från Hegas förlag, så nu ska jag ägna en ”liten liten bit av mitt liv” (fast inte så liten ändå) åt de mårtenmelinska böckerna.

    Ni kan verkligen bok-locka, fresterskor där.
    Jag gillar lock!
    Så:
    Tick och tack!

  7. 7 Maria 25, augusti, 2009 kl. 6:49 e m

    Läs Amor anfaller! Den är så bra! Och så läste vi kärleksdikterna i flera klasser när jag fick jobba som skolbibliotekarie. Barnen tyckte mycket om dem.

    Maria

  8. 8 Sofia 25, augusti, 2009 kl. 9:11 e m

    Lena: vad roligt att du beställt Mårtens böcker! Jag har gillat alla hans böcker ända sedan jag för några år sedan läste Susanne och den lilla grisen.

    Håller med barnen Maria skriver om att kärleksdikterna är superfina som Mårten skrivit.

  9. 9 lena kjersén edman 27, augusti, 2009 kl. 10:29 f m

    Ingen av er, kära bokläsarkompisbarnbibliotekarier, ville svara på min fråga här ovan om Gunnel Linde.

    Vilka är de största nu levande barnboksförfattana i Sverige?
    I min hierarki står på toppen sådana författare som Lennart Hellsing, Ulf Stark, Barbro Lindgren och också Gunnel Linde.
    ALLA dessa är fortfarande produktiva!
    Även Gunnel Linde.

    Hon är rolig, slagfärdig, ständigt aktuell och har skrivit mästerverk. (Några av mina favoriter har jag nämnt här ovan.)
    VARFÖR BJUDS INTE GUNNEL LINDE, medan hon ännu orkar, IN TILL BIBLIOTEKEN I STOCKHOLMSOMRÅDET?

    Tycker ni inte om ”Med Lill-Klas i kappsäcken”?

  10. 10 FlaskpostenJohanna 27, augusti, 2009 kl. 2:33 e m

    Lena! Skulle väldigt gärna bjuda in Gunnel Linde hit till biblioteket, jag bara ÄLSKAR Lill-Klas i kappsäcken (och det verkar ju flera göra, för när jag skulle beställa filmen via BTJ-listan så var den slut direkt!), och jag har dessutom varit med om ett finfint författarbesök i skolan med henne när jag gick på mellanstadiet :)!
    MEN sen ska det ju finnas pengar till författarbesök också…

  11. 11 flaskpostenkarin 27, augusti, 2009 kl. 7:47 e m

    Ojojoj, här har jag inte hunnit tänka alls! Men såhär: Gunnel Linde har skrivit direkt genomljuvliga saker – inte tu tal som det! NU – pang in i ett annat projekt, därför kan jag inte skriva ner något vidare värst utvecklat här – annat än: Orange/Morag i mitt hjärta!

  12. 12 Sofia 28, augusti, 2009 kl. 11:01 f m

    jag vet inte varför inte biblioteken bjuder in Gunnel Linde. Skulle själv gärna bjuda in massor av olika författare men som Johanna skriver så ska det finnas pengar till det också…

    nutida svenska levande författare som jag gillar och kommer på i all hast: Ulf Stark, Ulf Nilsson, Lin Hallberg, Petter Lidbeck, Kalle Güettler, Barbro Lindgren, Carin Wirsén.

  13. 13 sofia 28, augusti, 2009 kl. 11:43 f m

    Anita Eklund Lykull. Helena Bross.

  14. 14 lena kjersén edman 28, augusti, 2009 kl. 5:09 e m

    Jag hade inte läst något av Mårten Melin tidigare.
    Nu har jag läst ”Ett värmeljus i din skalle”, ”Varm tass i mörkret” och ”Jag ser dig”.(Jag har ännu inte läst ”Amor anfaller”.)

    De två diktböckerna tycker jag om. Allra bäst tycker jag om dikten SPÅR:

    Det har snöat
    Snö i luften
    snö på marken.

    Mina steg
    är lika mångsom de brukar.

    Men nu kan jag äntligen se
    vart jag är på väg.

    Den dikten ska jag lära mig utantill. Det är en sådan dikt som jag behöver i hjärnan och i hjärtat!

    ”Jag ser dig” kommer att bli en mycket uppskattad bok och det är den värd. På nästan alla sätt. Men jag har en bestämd invändning.

    Den homoerotiska förälskelsen har i Mårten Melin fått
    en fin skildrare. Jag tycker också att författaren känsligt har fångat skolmiljön och en ung flickas språk och tankesätt. Så lyhört, så bra!
    Kombinationen reality/fantasy är däremot inte helt lyckad, tycker jag.
    Jag värjer mig intensivt mot tanken i berättelsens upplösning om att en en levande människa ska behöva ”skicka vidare” en människa som har dött för att den döda människan ska få ro i sin grav.
    Det finns ett tv-program (tv 3 tror jag) som handlar om sådana ockulta ting. Programledaren och diverse ”media” använder just det uttrycket – ”att skicka vidare” döda som inte har fått ro.
    Jag tycker inte om det.
    Inte alls.
    För övrigt så kommer jag från och med nu att läsa allt Mårten Melin skriver.
    Han har ett finfint gehör för äkta dialog och han är en poetisk författare som verkligen kan fascinera med en gripande historia.

  15. 15 flaskpostenkarin 3, september, 2009 kl. 2:27 e m

    Kul, Lena! Ja – Mårten Melin skriver verkligen bra!

  16. 16 lena kjersén edman 12, januari, 2010 kl. 8:15 e m

    En Bok För Alla ger snart ut SVARTA KÄNGOR MED SÖM av Mårten Melin.
    Jag sitter just NU och skriver ihop ett efterord till den.
    Vilken helt underbar bok – från toppen och ända ner till MArkus vegetariska dojjor!!!!

  17. 17 Sofia 12, januari, 2010 kl. 10:14 e m

    ja, den är väldigt väldigt bra!! kul att den blir En bok för alla.

  18. 18 moa 17, maj, 2010 kl. 10:10 f m

    hej
    Jag håller på och skriva en recension om dig. Men jag hittar inte något om din familj. Kan jag få lite fakta om dig och din familj. Jag har läst din bok Amor Anfaller , den var bra.

  19. 19 moa 17, maj, 2010 kl. 10:11 f m

    hej
    jag skriver en

  20. 20 Flaskpostensofia 17, maj, 2010 kl. 12:59 e m

    Hej Moa,

    för att veta mer om Mårten Melin kan du kolla in hans hemsida. Se länk i Flaskposten under ”Bloggar om böcker”. Lycka till med din recension.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


