Söstra mi,

brukade Birk säga till Ronja i en av mina favoritböcker Ronja Rövardotter. Det var fint, tyckte jag, när jag läste boken för mig själv vid sju års ålder. Jag tänkte ofta på hur fint det var att Ronja och Birk upplevde att de var syskon, trots att de hade helt olika föräldrar. Samma sak tänker jag på när jag läser Blod av Åsa Anderberg Strollo. BLOOOOOOODIda är 14 år när hon hittar ett brev på mammas skrivbord – och det är nog inte direkt meningen att hon ska läsa det… Mannen som skrivit brevet påstår att han mycket väl kan tänkas vara Idas riktiga pappa.

SHIT. David då? David som är hennes fina, fina pappa? Är inte han pappa längre? Och hur är det med lilla söta gulliga lillebror – är han inte hennes lillebror längre?

Är blod tjockare än vatten?

Att läsa Blod är som att kastas in i Idas känsor, rakt av. Det blir panik och ajajaj. Men jag blir inte lika starkt berörd som jag blev av författarens första bok, Bryta om. Det betyder dock inte att jag inte gillade att läsa Blod, för det gjorde jag. Har du läst den? Vad tyckte du?

9 Responses to “Söstra mi,”


  1. 1 Sofia 19, augusti, 2009 kl. 2:53 e m

    jag har inte läst den än men ska snart. fast nu blir jag inte så supersugen… hmmmm.

    och shit vilken stor bild. det ser coolt ut.

  2. 2 ka 20, augusti, 2009 kl. 6:57 f m

    ja, jag tänkte att det skulle vara roligt med lite omväxling.

  3. 3 Sofia 20, augusti, 2009 kl. 7:49 f m

    det är det!! I like.

  4. 4 lena kjersen edman 21, augusti, 2009 kl. 7:15 f m

    Nej, detta blev inte samma furiösa läsupplevelse som ”Bryta om”.
    Jag väntar med att skriva mer om detta tills fler har hunnit läsa boken (som är mer än läsvärd. Åsa Anderberg Strollo skriver bra!)

    Om den förra romanen sade författaren att om hon inte fick den utgiven, så skulle hon trycka upp den i stenciler och dela ut på skolgårdarna. SÅ viktig var den för henne själv.
    Här känner man som läsare att författaren har en väldigt bra idé när det gäller hur hon ska hantera det Oidipus-gamla temat:
    Kan man någonsin veta som är ens far?
    Men texten brinner inte lika hett denna gång.

    När det gäller ungdomsböcker 2009, så är mina bästa svenska upplevelser än så länge
    Schiefauer: Om du var jag
    Holmberg/Nordin: Hon heter Beatrice (Den berättade jag om i förrgår på studiedag för gymnasielärare i svenska i Nyköping och de blev oj, så tända!)
    samt den bok som jag läste i en enda lång lycklig sittning i går
    HANS CARSTENSEN STAND-UP PSYCHO

    Vilka är – hittills – era svenska u-boksfavoriter 2009 ? (Augustpris-tider närmar sig …)
    undrar
    lena kjersén edman

  5. 5 FlaskpostenJohanna 21, augusti, 2009 kl. 11:21 f m

    Jag har inte läst så många svenska ungdomsböcker utgivna i år, men jag blev faktiskt lite besviken på Schiefauers Om du var jag. Inte för att den var dålig, men när jag läst om den fick jag för mig att den skulle kännas mer!

    Min favorit, so far…, är Jag ser dig av Mårten Melin (ja jag är väl med i samma fanclub som Sofia!).

  6. 6 lena kjersen edman 23, augusti, 2009 kl. 7:43 f m

    O, är ”Jag ser dig” en så bra bok!
    Jag ska genast läsa den. Vad jag förstår är den dessutom lättläst – stämmer det?
    En ny svensk jättebra lättläst ungdomsbok , oj så roligt!
    Är den lika bra som ”Rumble Fish” av Susan Hinton. Eller rentav som Max Lundgrens första boxarbok (som jag gissar är den svenska bok som tävlar med ”Ondskan” om att ha flest manliga läsare)?

    En av de vanligaste frågor som vi ”bokpratande” bibliotekarier får är väl att fixa fram en bok som är
    1) lätttläst
    2)spännande
    3) bra
    4) upskattad av killar

    Eller hur?

    Faktum är att det finns många sådana böker numera och de som jag tycker är bäst har ofta likheter med fin poesi.
    Min favorit är ”Rumble Fish”. Desutom hör ju Susan Hinton till tonårsförfattarna och det gör henne extra intressant för unga läsare. Och så förstås att det blvit häftiga filmer av två av hennes böcker.
    Vilka lättlästa favoriter har ni som skriver och läsaer Flaskposten?

    Är ”Jag ser dig” lika välskriven och gripande som t ex ”Rumble Fish”? Vad är det i ”Jag ser dig” som du gillar så mycket?

  7. 7 FlaskpostenJohanna 25, augusti, 2009 kl. 11:50 f m

    Lena – Kolla här skrev jag om Jag ser dig: https://flaskposten.wordpress.com/2009/05/12/jag-ser-dig/
    Kan inte jämföra med Rumble Fish som jag inte läst, ÄN, men det jag gillar med Jag ser dig är kort och gott det OVÄNTADE, lite mystiska – samtidigt som det finns en massa att känna igen sig i.

    Annars är en av mina LÄTTLÄST-favoriter, som många killar också verkar fastna för, Mitt liv som GameBoy-nörd av Simonette Schwartz. Här är min kärleksförklaring till den på gamla Flaskposten: http://flaskposten.blogspirit.com/archive/2008/09/08/glasogonmagi.html

  8. 8 Sofia 25, augusti, 2009 kl. 9:07 e m

    jag gillar också Mitt liv som GameBoy-nörd.

    Sen gillar jag även Kate Canns böcker om Kråkflickan och Kim Olins bok Avhopparen.

  9. 9 Susanna 26, augusti, 2009 kl. 11:29 f m

    Hej vad lustigt, jag associerade också lite till Ronja Rövardotter när jag läste om den vibrerande unga kärlekshistorien mellan Finn och Ida i Blod, som ganska mycket utspelar sig på stranden. Där Ida förut mest var med sin pappa (eller vad han nu är) Och jag tycker väldigt mycket om Blod! Det är ett mjukt och snällt och fint nyanserat porträtt av en helt annan sorts tonårstjej än hon i Bryta om, och jag kommer rekommendera Blod till många av mina läsande elever i höst.


Comments are currently closed.



8 år med Flaskposten

Flaskpostflaskan

FLASK-twitter-POSTN

Flaskposten på Facebook


